Monday, April 26, 2010

dadah dan DEDAH





Dadah
Lelakiku kehilangan arah
Melangkah lemah
Menunggu rebah

Dedah
Gadisku hilang maruah
Harga dirinya begitu murah
Boleh dijamah
Boleh diratah
Dengan begitu mudah.

Dadah dan dedah
Menular bagaikan barah
Dan bangsaku kini kian parah
Menunggu pupus di bumi yang bertuah.

23 comments:

hiro said...

tak pelik sakaranggg.

maCy said...

seakan manjadi trend..

nauzubillah

madinger said...

semoga tidak menular..

Pipi Muncet said...

smoga sy dan keluarga bukan antara kalangan berikut. mintak simpang.

Izzah Al-Maliziyyah said...

Dadah dan dedah
beringat sebelum terngadah
tekadkan hati untuk berubah

muhasabah-muhasabah-muhasabah~

shameel Iskandar said...

Hiro = benar juga pandangan awak sbb sekarang ni dedah dan dadah dah jadi lumrah.

Macy= Betul tu dah jd trend dah amalam dedah mendedah ni

shameel Iskandar said...

madinger= sama2 berdoa agar budaya dedah dan daah ni taqk menular dan dapat dicantas dengan kadar yg segera.

Pipit muncet= adakalanya kita mengawal diri dan kelaurga tapi faktor persekitaran amat kuat pengaruhnya. Biah solehah/ persekitaran yg membina amat bererti.Tapi hari ini, baik di bandar besar mahpun kampung terpencil budaya dadah dan dedah mula menjajah.


Izzah= Ya semua pihak perlu muhasabah sebelum keadaan menjadi semakin parah.

sugar2 kapas strawberry said...

hohoho..tang deadh tu mmg btl..
da parah cm dadah
artis2 skang byk kot cmtu..tnpa sedar dorg jd ilutan..huhuhu

belalang hijau said...

pesanan dalam ayat yangs sempoi...
buat sendiri ke?
baguih dok ada...
huhuhu...

syahira ariff said...

melayu sudah lupa.

Captain said...

penyakit melayu baru..perempuan pun berani buat.

ATikah Mustapa said...

shameel:i m cuming....

macm2 la sekranag ni....

xtahu la nak ckap....

harap2 bloggers sumer xdedah yang pelik3 ek...hehehheh

tke care our own bussiness

shameel Iskandar said...

sugar2 kapas= saya setuju dgn awk. Artis yg terllau diidolakan hingga anak bangsa jadi parah dhn dadah dan dedah.


Belalang hijau= Ya, sy buat sendiri pesanan yg sempoi ni. hehehe

Afida Anuar said...

Aduii shameel..malu pulak saya tengok kaum sendiri ni..erkkk

shameel Iskandar said...

Syahira dan captain = Inilah sindrom yg melanda bangsa dan agama kita.


Atiqah= Ya, semoga kita semua dijauhkan dari dadah dan dedah sejauh langit dari bumi dan sejuah timur dari barat

shameel Iskandar said...

Afida= Lagi malu kalau kita pergi ke taman rekreasi. Yg bercumbuan adalah anak bangsa kita majoritinya. Benar kata yusof Islam( cat stevens) " Aku memeluk islam kerana aku mengenali islam sebelum mengenali muslim(penganut islam)"

ashrafi said...

benda yang berbeza tapi persamaannya : 'dua dua tak malu'

si para para said...

dua dua bahaya dan memberi kesan yg buruk...

fatin sulaiman said...

nice one.....

Yuni Aisyah said...

puisi yg baik..=)
mempunyai maksud yg jelas...
Dadah dan dedah kedua-duanya merosakkan..fenomena hebat yg melanda malaysia..

nanad said...

haih..ape nak jd ntah..dunie akhir zaman..

shameel Iskandar said...

ashrafi = Betul tu kedua2nya ada persamaan. Sama sbb x tau malu.

Para2= memburukkan diri, keluarga dan negara. paling truk dadah dan dedah ni mmeburukkan agama.

Fatin= Terima kasih sudi bertandang

shameel Iskandar said...

Yuni = sy ersuutju dgn pandangan awk. Kedua2nya bagaikan fonomena dahsyat yg melanda negara.

nanad= Dunia semakin hampir dgn noktahnya. Mungkin ini petunjuk betapa nazaknya dunia hari ini