Wednesday, April 14, 2010

menuju PUNCAK

( Detik menawan Puncak Kinabalu)

Dari pagi mudik ke hulu
Belayar tenang membelah samudera
Telah kutawan puncak Kinabalu
Gunung tertinggi di Asia Tenggara.


(Pendakian yang memenatkan)
-Gambar yg ni terpaksa copy dari google -

Penat tak Terkata
Letih tak Terkira
Namun kenangan amat berharga
Kekal mewangi sepanjang masa

(Pose istimewa kat sepohon kayu daunnya tak rimbun)



(Beberapa minit sebelum memulakan pendakian)

Segar di hati
Bugar di sanubari
Jika diizinkan Ilahi
Inginku daki lagi.



(Inilah Barisan kita penakluk puncak kinabalu)


30 comments:

ATikah Mustapa said...

menuju puncak...gemilang chaya....hehehe

wa...tingginya...

kesehaRian Ra-Kun said...

cool..
berapa hari penddakian itu makan waktu? lama kah?

Yatre Hayati said...

wah2...dah sampai ke puncak sinun..bila la kita punya turn !!

Athirah Ibrahim said...

ouhh. saya sendiri asal dari sabah tapi tak pernah pun naik gunung kinabalu nih. huks.

shameel Iskandar said...

Atikah = Macam lagu AF plak.

Kesekian Rikun= Dari bawah ke Laban Rata( tempat bermalam sebelum ke puncak) lebih kurang tujuh jam.Biasanya pendakian dimulakan pukul 9 pagi dan smapai Laban rata lebih kurang pukul 4 petang.

Dari Laban Rata ke puncak Kinabalu pula lebih kurang 4 jam. Biasanya pendakian dari sini bermula pukul 1 pagi dan sampai ke puncak pada pukul 5 pagi.

Keseluruhannya untuk naik dan turun dari gunung memakan masa selama satu hari satu malam.

Tapi, kalau ikut laluan yang lebih mencabar( rasanya ikut jalan Meliau Masin), lebih banyak masa yang diperlukan.


Walaubagaimanapun, bagi orang tempatan( orang kadazan/dusun) yang kerja kat situ, mereka boleh ke puncak dalam masa kurang daripada 5 jam.

shameel Iskandar said...

Yatri = Sekarang kosnya lebih mahal dan mesti buat tempahan awl untuk mendaki. Biasanya pendakian dilakukan dalam bulan Mac dan Jun sentiasa penuh.

Athirah= orang sabah tak perlu tergesa-gesa sebab boleh mendaki bila-bila masa sahaja. Tapi, memang saya bercadang ingin mendaki lagi. Nak kurangkan berat badan dulu.

Cik SHiN~JU said...

salam...
wah bestnyer......
dah lama tingin nak menawan puncak Kinabalu tau...bila la agknyer...

kak cabai said...

kak cabai sanjung sangat anak muda macam ni, baguih la aktiviti ni kan..

cemomoi said...

wuiyooo dah samapi situ... aku nak gi kundasang pon tak sampai niat lagik

Yuni Aisyah said...

bestnya dia dah sampai kat puncak gunung kinabalu...lepas ni puncak everest lak..hikhik..

Afida Anuar said...

Salam shameel..wahh seronoknya dia dah sampai puncakk..

ice juliette said...

bestnyeee...
jeles, jeles, jeles...

blueCITY® said...

salam shameel,
mesti best kan
kalau gunung kinablu lepas
meh g daki broga hills
best
pemandangan cam kat oversea jerk
hukhuk

tq singgah n komen blog ku
xoxo

Arra JaSmY said...

waaa..bestnya dapat naik gunung kinabalu.huhu.teringin lak nak g sana..huhu

shameel Iskandar said...

Cik Shin-Ju = Rugi tau kalau tak ambil peluang mndaki gunung kinabalu.ye lah puncaak tertinggi di Asia Tengara.

Kak Cabai= Kalau nak daki jagan daki itme musim hujan. Bahaya.

Cemomoi= Klaau gi kundasang jangan lupa ziarah ladabg tea sabah

shameel Iskandar said...

Yuni = Gunung Everest, hehe tinggi sgt tu. Cuti deepavali aritu sy ada rancang nak daki gunung santubong( lebih kurang gunung jerai jer tingginya ). dah sampai kat kaki gunung, tapi tak jadi sebab member tak bersedia. akhirnya kami gi Serikin (semapadan Sarawak dgn kalimantan, indonesia.)

Afida = Seronak lah jugak bila dah sampai ke puncak. Tapi lepas turun tu habis kejang kaki.

shameel Iskandar said...

BlueCity= Best tak daki Broga Hills. Skrg ni slalu daki bukit kledang kat mengelembu Perak.

Arra Jasmy = sekali mendaki gunung kinabalu, awak akan teringin nak mendaki lagi. Betul bah.

melatidaisy said...

salam alaik..

wah..da tawan puncak kinabalu?? ahsanta.. tahniah :)

KucingTengil said...

huiiiiiiiii... asiknya yg hiking

Acik said...

Salam..
Tahniah sbb bukan semua org boleh sampai ke sana. Akak ni mungkin tinggal angan2 je la nak daki gunung Kinabalu.
Jemputlah ke blog baru akak... blog laman shaniza akak tutup sbb nk elak fitnah atas kwn2 akak terutama kwn baik akak.

bellar0ssa said...

uhuhuhu mcm seronok je.nak daki juga!

Willyo Alsyah P. Isman said...

datang mengunjungi sahabat ku...semoga sehat slalu...amin..

p[A]n[A]d[O]L said...

wah, gunung yg ku rindui.
ihihhi

bla naik nie?
windu pula nak naik lg.
tp skang nie da mahal sgt.
huhuhu

fauzuskamaruddin said...

hi shameel,

boley tak saya nk emel add...saya nk tnye pendapat psl nk mendaki ni? sbb shamell dh daki so nk tnye a few questions...buzz me yae thx

shameel Iskandar said...

bellarossa= memang best naik gunung, tapi asyik sakit kepala sebab tekanan tinggi.kena bawa byk panadol Actifast .

shameel Iskandar said...

kucing tengil= saya memang suka hiking. cuma tahun ni belum lagi hiking.

shameel Iskandar said...

Melatidaisy= terima kasih. memang menyeronakkan mndaki gunung kinabalu ni.

Panadol= benar tu, skrg dah diswastakan. mahal sudah kosnya. Rasanya suteralodge yg uruskan skrg.

Fauzuskamarudin= ni meail saya, shameel_iskandar@yahoo.com. Boleh sahaja call pihak pengurusan suteralodge( 088303916) utk bertanyakan kos, dan membuat tempahan pendakian. kena tempah awal sebab biasanya akan penuh

RaMa2UnGU said...

Waaaa...kite ddk sana dkt 3 thn takde pluang nk naik lagi..huhuhu...

neway nehow pun mmg kene pnjat gak one day nnt..mahal pun takpe, janji puas..heeeee

Nur Hawa Mohd Zin said...

saya hanya daki gunung yg tak da pacat mcm gunung ledang...hehehhe...kalu gunung kinabalu ada pacat..saya tak nak naik

shameel Iskandar said...

Nur Hawa= kat gunung kinabalu ada tupai yg sgt jinak. pacat tu tak pulak saya jumpe.Mungkin pacat sukakan saya kot. hehehe