Wednesday, April 7, 2010

Untukmu Wanita

Untukmu Wanita.
Jika tak mampu mencontohi isteri-isteri Nabi
Contohilah sahaja zainab al-Ghazali
Usah dtiru Fatima Mernissi
Usah diteladani Irshad Manji

Untukmu Wanita
Andai tersesat di belantara keliru
Andai hanyut di samudera celaru
Kembalilah kepada kalam Tuhanmu

Untukmu Wanita.
Telah padat dan sarat
Islam dengan formula hidup yang berkat
Usah ditimbang dan Jangan disukat
Sebab islam telah sempurna sifat
Jangan dipotong dan usah dikerat
Sebab islam satu pakej yang lengkap

p/s = Sekadar bicara untuk pejuang –pejuang Feminisme

24 comments:

cemomoi said...

sejarah yang pertama da baca, pomopuan kedau dan ketiga takde jumpa lagi, bole le kongsikan infonya

yang herannya bila cipta sesuatu teori kendian dikaitkan dengan islam untuk dapatkan sokongan

shameel Iskandar said...

Cemomoi= Zainab al-Ghazali tu, srikandi ikhwan muslimin yg mewakafkan hidup dan kehiduapn utk mendaulatkanb islam tercinta. diseksa dan didera, dibelenggu dan dipenjara, namun dia tetap tabah menghadapi. Sedikit pun dia tak undur dengan mehnah dan tribulasi.

Fatima mernissi dan irshad manji tu, adalah ikon golongan femininsme hari ini. ada lagi yg lain spt taslima nasreen dan amina wadud. Femininsme yg diperjuangkna dan emansipasi yg dilaungkan menyebbakan mereka membelakangkan islam

blueCITY® said...

terima kasih
kerana aku wanita
walau aku tak semulia
zainab al-Ghazali
namun aku tak kan menjadi spt Fatima Mernissi
juga Irshad Manji
amin..

Sanusi Din said...

sedapnya mata menatap setiap bait..
berbisa tanpa menyengat
jelas menuju ke dasar
puas sekali

tehr said...

untukmu wanita penyejuk hati
salam dariku seorang lelaki
kalau pun marah aku sayang sekali
semoga kamu dapat memahami

NichKhun said...

ase terharu je baca.. hehehe walaupom saya ialah gadis.. saya tak ase saya wanita.. wanita ngn gadis tu sama je kan? hahaha

qellissa said...

kerana wanita begitu berharga...=)

Pacifist said...

salam sahabat.tidak salah mempejuangkan nasib wanita jika ditindas.ttp biarlah mengikut neraca agama sendiri.ini tidak, ramai nama2 kontrovesi yg mengikut gerakan feminisme yg terdiri drp umat islam,yg tanpa segan silu mempertikaikan ajaran agama mereka sendiri.sudah tentulah mereka dibiayai pertubuhan tertentu utk merosakkan islam pd pandangan dunia.ttp ada juga masyarakat islam yg salah menginterpretasikan martabat wanita di sisi islam.itu yg mereka cuba tentang,ttp tersalah pilih haluan.

shameel Iskandar said...

BlueCity= ya, kita tak sempurna tapi kita mesti terus mara ke arah kesempurnaan. Memang sukar utk mencontohi zainab al-Ghazali. Tapi, amat mudah untuk menjauhi kriteria2 Fatima mernissi dan irshad manji

shameel Iskandar said...

Sanusi Din= Terima kasih sudi berkunjung dan beri komen.

Nichhun= Wanita dgn gadis mmg tak sama sebab ejaannya berbeza. gadis ejaanya G.A.D.I.S, wanita pulak W.A.N.I.T.A. hehehe.

shameel Iskandar said...

Qelissa= wanita mmenag amat berharga. Ia adalah sebaik2 perhiasan dunia. Terlalu bayak yg perlu dijada pada jasadnya. Dari hujung rambut hingga ke hujung kakinya. Terutama sekali 'mahkota'nya.


Pacisfis= Betul kata sahabat, x salah perjuangakan nasib wanita tetapi kena mesti tepat acuannya. Jangan barat dijadikan contoh dan idola. Mereka ada agenda tersembunyi

Nurul Harun said...

terima kasih untuk entri ini. (;

sugar2 kapas strawberry said...

sgt suke n3 ni..huhu
thnx en shameel..
ye jd la pmpn yg baik2 ;)
mjd contoh yg baik ;)

Zizaq said...

Salam Cikgu.
Kekadang ramai pula terikut arus laju .. belum sampai dihujung ramai sudah keliru!
Terima kasih kerana mengingatkan :)

shameel said...

Nurul = Terima kasih juga kerana sudi berkunjung dan memberi komen kat entry ini.

Semoga dpt mengambil manfaat daripadanya

shameel Iskandar said...

Sugar2 Kapas= Btul tu jadilah ppuan yg baik, kerna ia sebaik2 perhiasan dunia.

shameel Iskandar said...

Zizaq= Ramai yg mengikut arus yg laju hingga tersasar, celaru dan buntu.

Sebab tu semua pihak tak seharusnya membatu dan membisu. Mesti ada kerjasama yg jitu utk mengembalikan mereka ke pangkuan wahyu.

Nazatul_Akma said...

terharu sya.. mga sya dapat mencontohi mereka walaupun tidak mampu menjadi seperti mereka.. ^__^

Cik Mirara said...

salam.
bg sya, wanita mdah dgoda oleh duniawi.
huhu.
hope i can survive kt dunia yg pnuh pancaroba ni.

Hami Asraff said...

Salam ziarah. Madah yang harus diambil berat oleh para wanita :)

shameel Iskandar said...

Nazatul = Betul tu, contohi mereka meskipun tidak dapat jadi seperti mereka. Mereka yang mempunyai nilai di sisi Pencipta.


Cik Mirara= Ada benarnya juga wanita mudah tergoda dgn duniawi. Tapi, hakikat sebenarnya setiap insan pasti tergoda dgn duniawi yg memukau dan mmepersona. kembali kepada agama, itulah penyelamatnya.

shameel Iskandar said...

Hami Asraf= Terima kasih banyak2 sebab sudi ziarah dan sudi meninggalkan komen kat laman saya.

melatidaisy said...

salam alaik akh..

titipan yg amat bermakna sbg azimat dalam perjuangan..syukran..barakallahu fik..

shameel Iskandar said...

Melatidaisy= moga dapat mengambil manfaat darinya.