Tuesday, February 22, 2011

BUNGA TERCANTIK

(Bunga Raya Bunga Kebangsaan.)


Tiba-tiba tergerak di hati saya untuk berbicara tentang bunga selepas menonton criter Korea bertajuk DAISY. Walaupun criter ni sudah lama(tahun 2006), tapi ia tetap menarik. Dilakonkan oleh Jung Woo Sung, Jeun Ji-hyun dan Lee Sung – Jae. Walaubagaimanapun, entry ni bukanlah untuk membicarakan sinopsis DAISY. Cuma, saya ingin berbicara tentang bunga. BUNGA DALAM PANTUN.

P/S = Semua Bunga Ni Milik Mak Saya, Kecuali Bunga Yang Terakhir(terpaksa minta bantuan Google sebab bunga itu hanya terdapat di Indonesia) .




( Bunga Raya)

Hari Minggu Pergi Pekan.
Ramai Sungguh Orang Berniaga.
Bunga Raya Bunga Kebangsaan
Tapi Sayang Ia Tak Secantik Mana.


(Bunga Orkid)

Pengetahuan Am : Taman Kinabalu mempunyai 1000-1200 spesies orkid (lebih kurang 5% daripada jumlah orkid yang terdapat di seluruh dunia). Setakat ini, hanya sejumlah 711 spesies orkid (10% daripadanya adalah endemik) telah dikaji, diberi nama dan didokumenkan secara saintifik.

(Bunga Orkid)

Orang Di Pekan Sungguh Ramah.
Ramah Lagi Orang Di Desa.
Bunga Orkid Penghias Rumah
Sungguh Cantik Tapi Belum Juara.


V


V


V

V

V


V

.

(Bunga Citra Lestari.)

Pergi Pekan Beli Batik.
Batik Cantik Menawan Hati.
Kalau DiTanya Bunga Apa Paling Cantik.
Tentu Sahaja Bunga Citra Lestari.










40 comments:

penDragon said...

best N3 ni...tapi bila lagi cikgu tuan nk cari bunga utk disunting...??

shameel said...

Ruby- hahaha. Panjang ceriternya tu

Adinda Amy Sensei said...

saya sukeee bunga SAKURA...
hehehe..selamat malam~~


p/s: nanti tuka tauu link blog lama saya tuuu ke link yang baru ehh..

ahmad humairi said...

Assalamualaikum,

Bunga Anggerik bunga di hutan,
Patah tangkai terkulai layu,
Cantik di muka nampak kelihatan,
Buruk di hati siapa tahu.

zulkbo said...

salam..
ermmm..saya suka
bunga raya berbanding
bunga lestari..he he

Fiqas said...

bunga cinta lestari?? ermmm.... tak secantik bunga ditaman kut...

MuNie said...

ececewah.. laman rumah ibu awk dh penuh bunga.. cepat2 la cari bunga untuk laman hatimu pula.. ;)

si para para said...

hehe santai sikit kali ni....
err BCL tu cantik ke..hehe

cemomoi said...

dah ada bunga-bunga cinta tuuuu

cik nurussalwa said...

hehe.. mmg die cantik.

shameel Iskandar said...

Amy - bunga tulip lagi cantikkan.

nanti sy tukar link tu

shameel Iskandar said...

cikgu Ahmad Humairi.

Patah tangkai terkulai layu.
Pudar warna gugur ke tanah.
Buruk di hati siapa tahu.
Berserah juga kepada Allah.

shameel Iskandar said...

zulkbo- hehehe, bunnga lestari ni x boleh suka sgt2, nnt marah Ashrafnya.

shameel Iskandar said...

Fiqas - hahahah, bunga di taman cantik asli, BCL cantik kosmetik dh.

shameel Iskandar said...

MuNie - hahahah, akan tiba masanya nanti.

shameel Iskandar said...

si para-para - santai sikit sbb entry ni spontan jer.

shameel Iskandar said...

cemomoi - bunga2 cinta dan bunga larangan.hahaha

shameel Iskandar said...

cik nursalwa - BCL agak cantik tapi lagi cantik kalau dia menutup auratkan.

Afida Anuar said...

ooo..bunga tu..ingatkan bunga mana la yang digoogle yang cuma ada di indon..ehheh

ermayana a.k.a mrs mahzan said...

mesti umah penuh bunga la tu...shameel ni photog ke? lawa gambar2...

meowwmania said...

wahhh cantik-cantiknya bunga tp bunga yg last tu sgt cantik ;)

shameel Iskandar said...

Afida- hahaha, itulh satu2nya bunga yg hanya terdapat di Indonesia

shameel Iskandar said...

ermayana - umah kt kg di kelmnatan mmg byk bunga sbb mak tanam. Tp kt umah sewa kt perak ni, x banyak bungga.

sy shoot gambar sekadar suka-suka jer.

shameel Iskandar said...

Meowmania- hahaha, bunga paling last mmg sgt cantik. Tp syg hnaya ada kat indonesia jer.

ghost writer said...

aduh..si bunga cinta lestari tuh...

aku mau mimpikan dia malam ini meski ia dalam dakapan ashraf sinclair.haha

s h e e said...

bunga orkid sgt cantik...suke bunga orkid... (^___^)

+akufobia+ said...

haha.suka gak BCL.tapi da kahwin.dangg.

shameel Iskandar said...

ghost writer-
hahaha, marah si
asyraf sinclair nanti.

shameel Iskandar said...

shee.
itulah kehabatan Tuhan Yang Maha Mencipta. bunga orkid mmg cantik, tp kebanyakkan ppuan suka bunga tulipkan.

shameel Iskandar said...

akufobia.
hahaha, BCL dah jadi bini org tapi Agnes monica masih bujang.

echah mashuri said...

HAAH.bunga citra lestari tak seharum bunga lain.walaupun harum.taksemulajdi.hehehe.kalau bunga lain semualjdi

Sham said...

wah peminat BCL ropanya...tp dah disambar si mamat asrap tu pulak...huhu...

Nora Shahaira said...

aarrr..tolong la..terpikir gak bunga yg ada kat indon je..rupanya cewek bunga ya..hehe..minat ye..

tq jenguk akak nora ya..

ARC™ said...

cantik pe bunga raya. rosa samantika

Cik SHiNJU said...

Bunga raya lbh cantik dr BCL la.. :P

shameel Iskandar said...

echah.

Harum apa CTL bila dia pakai perfume. hahaha. btol tu bkn keharuman semulajadi

shameel Iskandar said...

Sham.
minatlah jugak tgk lakonan dia. hehehe

Nora shahaira.
Trima kasih juga kak sebab sudi jenguk saya.

shameel Iskandar said...

ARC.
Bunga raya bunga kebangsaan dan bungga kebanggaan.

Trima kasih sudi bertandang dan tinggalkan komentar

shameel Iskandar said...

Cik Shinju.
Hehehe, kedua-duanya cantik. Cuma, bunga raya lebih asli kecantikannya.

+akufobia+ said...

haha.nak kena muslim kan dulu agnes.banyak kerja.hee.