Tuesday, January 31, 2012

#15 Wordless Wednesday: Setitis Embun Selaut Anugerah

Aziz Bari digugur gelaran profesor




Bekas pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Abdul Aziz Bari tidak boleh lagi menggunakan status profesor kerana ia gugur secara automatik setelah beliau menamatkan perkhidmatan dengan institusi pengajian tinggi itu.

Pengarah Bahagian Komunikasi Korporat UIAM, Abdul Rahim Ahmad berkata, sebarang aktiviti Abdul Aziz selepas ini juga tiada kaitan dengan universiti itu, lapor Utusan Malaysia.

Namun katanya, Abdul Aziz masih boleh menggunakan status profesor jika ada universiti lain melantiknya ke jawatan itu.

''Pensyarah yang tamat perkhidmatan dari mana-mana institusi pengajian tinggi awam, tidak boleh menggunakan status profesor kerana ia gugur secara automatik.

''Dengan penjelasan ini, saya harap, semua pihak dapat mengetahui gambaran sebenar tentang Abdul Aziz dan berharap sebarang aktiviti beliau selepas ini tiada kaitan dengan UIAM," beliau dipetik sebagai berkata di Kuala Lumpur.

Abdul Rahim berkata demikian dalam kenyataan akhbar bagi mengulas pertanyaan pembaca pada Jumaat lalu yang ingin tahu bidang pengkhususan dan siapakah yang memberikan pengiktirafan kepada Abdul Aziz sebagai pakar undang-undang dan perlembagaan.

Sumber : Malaysia Kini

CARA PERMOHONAN BORANG SARA 1MALAYSIA | BORANG SARA 1MALAYSIA




PERMOHONAN BORANG SARA 1MALAYSIA BERMULA HARI INI | Untuk membuat permohonan SARA 1Malaysia, borang untuk menyertai Skim Amanah Rakyat 1Malaysia (SARA 1Malaysia) boleh didapati di bank tempatan yang terpilih seperti Malayan Banking Bhd, RHB Bank Bhd, CIMB Bank Bhd dan Bank Simpanan Nasional Bhd (BSN) mulai 30 Januari 2012. Tempoh permohonan adalah selama satu tahun.


Apakah Skim SARA 1Malaysia ?
Skim SARA 1Malaysia ini adalah bertujuan untuk menggalakkan penyertaan golongan berpendapatan rendah dibawah RM3000 untuk membuat pelaburan dan mendapat pulangan yang tetap pada setiap bulan.


Bagaimana cara memohon Skim Sara 1Malaysia?
Dapatkan borang permohonan Sara 1Malaysia di salah satu cawangan bank-bank terlibat iaitu Maybank, RHB, CIMB dan BSN mulai 30 Januari 2012. Borang-borang yang telah lengkap diisi berserta dokumen yang berkenaan hendaklah diserahkan kepada pihak bank untuk disemak dan dipertimbangkan. Jika anda berjaya, pihak bank akan menghubungi sendiri anda.

•Permohonan Skim Sara 1Malaysia ini terbuka warganegara Malaysia berumur antara 18 hingga 58 tahun
•Pendapatan kasar isi rumah pemohon mesti berada dilingkungan antara RM500 hingga RM3,000.
•Pemohon tidak pernah muflis sepanjang tempoh pembiayaan pinjaman
•Pemohon dan/atau pasangan tidak memiliki pelaburan di dalam mana-mana unit amanah ASNB ATAU; sekiranya ada, jumlah pelaburan terkumpul bersamaan atau kurang dari RM10,000
•Pemohon dan /atau pasangan tidak menerima bantuan dari skim-skim khas lain Kerajaan yang diuruskan oleh ASNB seperti Program Bantuan Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT), ASB Sejahtera dan ASW 2020 Bandar
•Hanya salah seorang isi rumah yang layak memperolehi pembiayaan pinjaman
•Permohonan diluluskan bagi pinjaman di satu bank sahaja

Sumber: Man Kete

Monday, January 30, 2012

Malaysia Sasaran Baru Pelacur Dari Asia Barat

KUALA LUMPUR: Operasi dan pemantauan polis menunjukkan wujud trend baru pelacur wanita dari Timur Tengah menjadikan Malaysia antara destinasi utama aktiviti maksiat mereka.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Bakri Zinin, berkata pelacur dari negara seperti Yemen, Iran dan Iraq menjadikan lelaki di negara ini sebagai sasaran pelanggan mereka.

Mereka datang ke Malaysia menggunakan taktik samaran kononnya untuk belajar bahasa Inggeris menggunakan pas pelajar dengan mendaftarkan diri di institusi pendidikan tinggi swasta.

"Ada juga pelacur ini menggunakan pas lawatan sosial yang membenarkan mereka berada di negara ini selama tiga bulan," katanya pada sidang media di sini hari ini.

Beliau berkata, pendedahan itu dibuat berikutan penangkapan 15 pelacur dari negara terbabit dalam satu operasi di ibu negara dan Selangor awal bulan ini. – BERNAMA

Sumber: Berita Harian

Al-Quran dibuang Macam Sampah




JERANTUT – Tidak bertanggungjawab dan tidak sensitif. Itu yang berlaku apabila penduduk di sekitar Kawasan Perindustrian Ringan Jerantut di sini dikejutkan dengan penemuan naskhah al-Quran, muqaddam dan kitab agama dibuang bersama dengan sampah.
Keadaan itu mengundang rasa tidak puas hati mereka apatah lagi kitab suci berkenaan ditemui terbiar dalam guni besar di celah longgokan sampah di hadapan sebuah premis di kawasan tersebut petang kelmarin.

Selain 15 naskhah al-Quran, turut ditemui bersama longgokan sampah berkenaan ialah surah Yasin, serta kitab ilmu Tauhid dan Fiqah yang mengandungi ayat suci al-Quran.

Kesemua kitab suci itu ditemui bersama dengan buku rampaian sekolah, kertas dan fail yang dibuang di kawasan berkenaan.

Sumber : KOSMO

INFO TAMBAHAN.
Mushhaf atau kertas yang mengandungi ayat-ayat al-Qur’an tidak boleh dikoyak atau dicarik-carik, kerana cara itu bererti memutuskan huruf-huruf dan kalimatnya dan mempersia-siakan apa yang termaktub itu.

Jika mushhaf atau tulisan ayat-ayat al-Qur’an itu tidak boleh dibaca atau tidak boleh digunakan lagi, ia boleh dimusnahkan antara caranya ialah dengan membasuh tulisannya sehingga tidak kelihatan lagi, membakar atau menanamnya

Sebahagian ulama berpendapat membakarnya adalah lebih utama kerana Sayyidina ‘Utsman bin ‘Affan pernah membakar mushhaf-mushhaf tertentu dan tidak ada sahabat yang membantahnya.

Lebih lanjut tentang kaedah dan tatacara melupuskan Al-Quran, sila lihat :. > SINI

Sunday, January 29, 2012

SBPA Menindas Doktor Pakar.




Doktor Pakar antara yang paling banyak mengadu mengenai kelemahan Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam(SBPA). Ini memandangkan pendapatan mereka jauh lebih rendah berbanding doktor yang baru bertugas.

Menurut Setiausaha Agung Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam(Ceupacs), Lok Yin Theng berkata, Ceupacs banyak menerima surat daripada golongan ini(doktor pakar) dan meminta pihaknya(Ceupacs) mendesak Jabatan Perkhidmatan Awam(JPA) mengkaji semula perkara ini.

Golongan doktor pakar terutamanya dari Gred 51 hingga 54 dikatakan menerima gaji bulanan yang jauh lebih rendah(saya rasa bukan gaji yang lebih rendah ,cuma jarak gaji antara mereka yang tidak jauh berbeza. Maksudnya dari aspek kenaikan tahunan dan kadar imbuhan yang diterima)berbanding doktor yang baru bertugas, sedangkan peranannya di hospital terlalu besar.

Info Tambahan:
Sistem Kenaikan Gaji Dalam SBPA.
a) Kumpulan Primer = RM60,000.00(RM60K)
b) Kategori dua = RM45,000.00(RM45K)
c) Kategori tiga = RM40,000.00(RM40K)
d) Kategori empat =RM35,000.00(RM35K)
e) Jusa C = RM6000.00 hingga RM12,000.00( RM6K –RM12K)
f) Kumpulan Pelaksana( termasuklah guru-guru dan doktor)=RM80.00,RM100.00,RM200.00


Semua tentang isu ini saya petik dari akhbar Sinar Harian, Ahad 22 Januari 2012, halaman N4.
(Perkataan yang saya Italickan adalah tambahan perkataan dari saya secara peribadi. Mohon diperbetulkan andainya saya silap)


P/S = Ada yang mengatakan kakitangan awam dari golongan pelaksana sebagai golongan yang tidak bersyukur dan tidak ikhlas dalam pekerjaan. Sebenarnya ini bukanlah persoalan syukur atau iklhas tapi soal ketidakadilan.

Andainya masih ada yang menuduh kakitangan awam dari golongan pelaksana ini sebagai tidak bersyukur, maka apa kata kalau Kerajaan selaraskan sahaja gaji kakitangan awam tanpa mengira taraf pendidikan atau kelulusan. Maksudnya,baik lepasan SPM, STPM/Diploma, Sarjana Muda, Master dan PhD akan menerima gaji yang sama.

Ini baru betul-betul bersyukur dan benar-benar ikhlas, sebab manusia akan menuntut ilmu atas dasar keihlasan dan buaknnya kerana inginkan jawatan dan gaji yang lumayan. Agak-agaknya tak sampai sebulan tiada lagi manusia yang ingin melanjutkan pelajaran ke IPTA/S dan tak sampai dua bulan semua IPTA/S akan ditutup.

Adilkan?
Benar-Benar Bersyukurkan?
Betul-Betul Ikhlaskan?

Saturday, January 21, 2012

Menjadikan Harta Jambatan Ibadah




Kategori : AKIDAH Akhlak

Tajuk :
Menjadikan Harta Jambatan Ibadah
Hadith :
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:”Sesungguhnnya bagi setiap
umat itu mempunyai ujian dan ujian bagi umatku adalah harta kekayaan.” Riwayat at-Tirmidzi



Huraian
1. Harta kekayaan, kemewahan dan pangkat menyilaukan pandangan serta dapat mengubah pendirian seseorang.

2. Islam melarang umatnya bersikap terlalu mementingkan kehidupan dunia dan mengutamakan kehidupan peribadi lebih daripada kepentingan masyarakat. Sedangkan pemberian atau nikmat-nikmat keduniaan itu sebenarnya adalah suatu bentuk ujian daripada Allah SWT untuk mengukur sama ada manusia menghargainya dengan bersyukur atau tenggelam dalam kelekaan hingga menjadi kufur terhadap Allah SWT.

3. Oleh itu setiap individu perlu berwaspada agar tidak menjadikan harta kekayaan sebagai alasan untuk melupakan perintah dan suruhan Allah SWT sebaliknya menjadikan nikmat-nikmat tersebut sebagai faktor pendorong untuk melakukan kebajikan dan amal soleh yang dituntut dengan ikhlas bersungguh-sungguh kerana golongan seperti ini bukan sahaja akan beruntung di dunia bahkan mendapat ganjaran besar yang di akhirat kelak.


Sumber : E-Hadith JAKIM

INFO TAMBAHAN.
Selain berzakat, gunakanlah harta kita ke jalan agama seperti mendermakan kepada orang-orang yang memerlukan. Usah tunggu kaya dan ternama baru ingin menderma kerana kita tidak tahu adakah esok masih milik kita.

Apa kata setiap kali ambil gaji kat mesin ATM, kita ringankan tangan untuk bank-in sebanyak RM10.00(sepuluh ringgit jer) kepada mana-mana pondok pengajian islam, rumah anak-anak yatim dan masjid-masjid dan golongan yang memerlukan. Jika bulan ini kita dermakan RM10.00 kepada sekolah pondok, bulan depan kita dermakan RM10.00 kepada masjid pula dan bulan seterusnya pula kita derma RM10.00 kepada orang-orang susah(dalam akhbar dan bersama akan dicatatkan no akaun no bank orang yang memerlukan). RM1o.oo sebulan, mudah dan senang serta tidak sesekali membuatkan kita kemiskinan, jauh sekali kebuluruan.

Biar sedikit kerana lama-lama ia akan menjadi bukit.

“Kalau tak mampu menjadi pelita yang menerangi kegelapan, cukuplah sekadar menjadi kunang-kunang yang menemani malam.”
Biarlah ikhtiar kita hanya setitik walaupun tidak selaut, ia jauh lebih bermakna daripada langsung tiada. PALING PENTING , usaha kerdil ini mendapat tempat di sisi-NYA.

P/S :Pusat Pengajian Al-Quran Darul Kautsar antara pusat pengajian islam yang memerlukan bantuan. Insya-Allah, sekolah yang dikelolakan oleh ilmuan hadis terkenal, Maulana Asri ini akan melahirkan ulama-ulama yang terbilang satu masa nanti. Ini no akaunnya:

1) Akaun Bank Islam (M) Bhd

Nama: Pembangunan PPADK Kuchelong
No. Akaun: 030-180100875-82

2) Maybank Islamic

Nama: Pusat Pengajian Al-Quran Darul Kautsar
No. Akaun: 553038014278

P/S : Blog saya akan sepi buat seketika kerana saya akan pulang bercuti ke kampung di Kelantan. Perlu pulang sebab ayah saya sakit dan sudah lebih sebulan berada di dalam wad HUSM.


Friday, January 20, 2012

IZWAN PILUS MENINGGAL DUNIA AKIBAT JANGKITAN KUMAN DI DALAM DARAH




Penyanyi lagu Kembali Senyum, Izwan Pilus mengembuskan nafas terakhirnya, jam 6.15 petang tadi, disyaki akibat jangkitan kuman di dalam darah, di sebuah hospital di Ampang.

Perkara itu disahkan adiknya, Aril Akademi Fantasia 7 (AF7) menerusi mesej Twitternya.

Izwan atau nama sebenarnya, Khairil Izwan Pilus merupakan bekas peserta Bintang RTM 2004 dan pernah merakamkan album Erti Kasih pada 2006.

Sumber : Sinar Harian

Thursday, January 19, 2012

Gaji pegawai atasan yang terlalu tinggi di bawah skim SBPA telah menimbulkan perasaan tidak puas hati kakitangan awam



Kenaikan gaji yang lebih tinggi yang dicadangkan untuk pegawai tertinggi kerajaan di bawah Skim Persaraan Baru Kakitangan Awam (SBPA) telah menimbulkan perasaan tidak puas hati 1.4 juta kakitangan awam.

Di bawah skim baru berkenaan, pegawai atasan kerajaan akan dibayar sebanyak RM80,000 sebulan berbanding kakitangan awam hanya menerima kenaikan RM1.70 sebulan dan telah membangkitkan kemarahan beberapa kesatuan sekerja dan juga pembangkang.

Kemarahan mereka menyaksikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menyemak semula skim berkenaan selepas protes yang dilakukan Kongres Kesatuan Sekerja untuk kakitangan awam(Ceupacs). Difahamkan, skim berkenaan dibuat tanpa melibatkan penglibatan Ceupacs.

The Malaysian Insider difahamkan, di bawah skim SBPA, 36 pegawai atasan kakitangan awam akan memperoleh RM36,000 sebulan. Ketua Hakim akan memperoleh RM80,000 dan Ketua Setiausaha Negara akan mendapat RM60,000 sebulan.

Timbalan Presiden Ceupacs I, Azih Muda mengesahkan maklumat berkenaan dan maklumat lanjut berada dalam tangan kerajaan.

"Ya, ya, memang begitu, sama seperti di dalam kalangan pusingan terbabit... gaji pokok untuk mereka yang berada di perkhidmatan utama adalah RM36,000," katanya.

Tapi Azih enggan untuk mengulas lanjut berkenaan perkara itu, dan menegaskan kerajaan telah pun mengumumkan kumpulan bertindak untuk mengkaji SBPA.

Jumaat lepas, kerajaan mengumumkan satu kumpulan khas untuk menyemak semula SBPA bermula sekarang hingga 16 April, diketuai oleh bekas pengarah kakitangan awam Tan Sri Ismail Adam, dan akan memasukkan wakil daripada Jabatan Perkhidmatan Awam, Ketua Hakim Negara, dan Kementerian Kewangan termasuk Ceupacs.

"Saya lebih selesa untuk tidak mahu mengulas perkara itu, kerajaan sudah membentuk jawatankuasa kerja bagi menyemak semula perkara itu, dan pelaksanaannya telah ditangguhkan, jadi saya percaya kerajaan akan menyelesaikan perkara itu," jelas Azih.

Namun begitu, beliau mengesahkan jawatankuasa kerja berkenaan akan menyemak secara spesifik bayaran terhadap servis utama.

"Mereka akan menyemak semuanya," katanya sebelum memutuskan panggilan.

Cuepacs sebelum ini menuntut kerajaan menangguhkan skim terbabit berikutan pertubuhan itu tidak diajak berunding berkenaan perkara itu.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menegaskan perbezaan pendapatan antara kakitangan awam di peringkat tertinggi sehingga lima angka, sementara kakitangan bawahan hanya memperoleh jumlah yang jauh lebih kecil.

"Adakah adil sekiranya KSN (Ketua Setiausaha Negara) mendapat RM60,000 sebulan, sedangkan kerani hanya memperoleh kurang RM100 kenaikan gaji,"jelas Mahfuz apabila ditanya pendapatnya berhubung perkara itu.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu berkata PAS akan terus menuntut kerajaan menyemak semula skim berkenaan supaya kenaikan yang "adil" terhadap kakitangan awam.

"Segala-galanya harus disemak semula ... ia seharusnya diperbaiki supaya kumpulan sokongan memperoleh pendapatan yang lebih berpatutan.

"Selain itu, pembayaran anggota tentera juga perlu disemak, mereka tiada kesatuan," katanya.

Belanjawan 2012 telah menetapkan sejumlah RM64.1 billion bagi gaji dan pencen kakitangan awam, 28 persen daripada keseluruhan belanjawan, peningkatan daripada RM36.9 lima tahun lalu.

Sumber : TheMalaysian Insider


Info Tambahan:
SBPA belum dilaksanakan dan gaji belum lagi naik, tapi sesetengah harga barang dah mula naik.

Kekadang kita perlu fikirkan nasib buruh, nelayan dan juga petani. Pendapatan mereka macam tu juga dan mungkin semakin merosot, tapi harga barang pasti semakin naik.
Syukurlah tahun ni mereka dapat RM500.00 sebulan dan syukur juga sebab anak-anak mereka yang masih bersekolah dapat RM100.00 seorang. Tapi macam mana untuk tahun-tahun yang mendatang. Adakah bantuan ini akan berterusan atau terhenti setakat tahun ini sahaja.

p/s = kekadang hati diasak sayu, pabila melihat nelayan termenung memandang wajah laut yang membiru. Mungkin nelayan itu tertanya sendiri ,
“wahai sotong, ke manakah kamu bersembunyi. Wahai kembung ke manakah kamu menghilangkan diri.”

Wednesday, January 18, 2012

Wikipedia dan Google protes undang-undang internet(SOPA dan PIPA)




Wikipedia gelap seketika manakala Google pula mengeluarkan logo dan laman web popular lain yang merancang protes hari ini menyuarakan kebimbangan mengenai rang undang-undang yang cuba dibawa oleh Kongres Amerika Syarikat yang bertujuan menyekat cetak rompak internet.

Wikipedia mogok dengan menggantungkan perkhidmatannya dalam baghasa Inggeris selama 24 jam hari ini, sebagai bantahan terhadap Akta Menghalang Cetak Rompak Dalam Talian (SOPA) atau versi Senat dikenali Akta Melindungi Protokol Internet (PIPA)

Draf undang-undang titu bagaimanapun mendapat sokongan daripada Hollywood, industri muzik, Business Software Alliance, Persatuan Kebangsaan Pengilang dan Dewan Perniagaan Amerika Syarikat.

sumber:
Malaysiakini

Azwan Ali disiasat Polis kerana nak bakar Ummi Hafilda




KUALA LUMPUR: Personaliti hiburan tanah air, Azwan Ali, 46, yang sering mencetuskan pelbagai kontroversi kini disiasat polis atas dakwaan mengugut mahu membunuh dan membakar adiknya, Ummi Hafilda Ali melalui laman twitternya.

Mendedahkan perkara berkenaan, Ummi berkata, dia menyedari ugutan dibuat abangnya itu pada minggu lalu apabila dimaklumkan anak saudaranya dan selepas mendapati ia benar sejurus membacanya sendiri, dia membuat laporan polis pada jam 6 petang Jumaat lalu.

Menurutnya, selama ini dia bersabar dengan cacian serta pelbagai tuduhan yang dilemparkan terhadapnya, namun ugutan itu sudah keterlaluan dan menggugat keselamatan diri, apatah lagi ia dilakukan abangnya.





Siapa tidak sedih bila darah daging sendiri memburukkan dan mencaci kita hanya kerana perbezaan pendapat serta pendirian politik. Sebelum ini, saya masih mampu bersabar dan berdiam namun kini ia sudah melampau.

“Azwan mengajak pengikut twitternya membunuh saya dengan menulis ‘Jom ramai-ramai kita tangkap perempuan neraka ini...kita kerat-kerat dan kemudian kita bakar’.

“Begitulah lebih kurang ugutan Azwan terhadap saya. Ia sudah keterlaluan dan saya perlu diambil tindakan,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Sumber :MyMetro

Monday, January 16, 2012

Kontroversi Di Sebalik Penggunaan Wang Zakat Untuk Membiayai Kos Guaman Dato Seri Jamil Khir Baharom.



Allah berfirman dalam surah at-Taubah ayat 60 :

"Sesungguhnya zakat-zakat itu, hanyalah untuk orang-orang fakir, orang-orang miskin, pengurus-pengurus zakat, para muallaf yang dibujuk hatinya, untuk (memerdekakan) budak, orang-orang yang berhutang, untuk jalan Allah dan orang-orang yang sedang dalam perjalanan, sebagai sesuatu ketetapan yang diwajibkan Allah; dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana".



Isu ini mula diperkatakan apabila Ketua Audit Negara(menerusi laporannya) mengesahkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom, Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP), Datuk Che Mat Che Ali dan Ketua Pendakwa Syarie Wilayah Persekutuan, Shamsuddin Hussain menggunakan RM63,650 daripada wang zakat untuk membiayai kos guaman menghadapi kes permohonan qazaf Anwar.

Isu ini semakin menarik apabila Mufti Wilayah Persekutuan Dato’ Wan Zahidi Wan Teh menegaskan penggunaan wang zakat untuk kes guaman adalah dibolehkan demi mempertahankan kedaulatan islam. Dan ia termasuk dalam asnaf fisabilillah

Di sini saya tidak berminat untuk membicarakan pandangan Mufti tersebut. Beliau orang yang mempunyai kefahaman dalam agama dan beliau juga turut menyatakan kitab tertentu dan ulama tertentu sebagai rujukan. Betul atau salah pandangan yang dilontarkan, itu urusan beliau dengan Allah. Saya tidak ingin mengkritik ‘ijtihadnya’, memandangkan saya ini terlalu kerdil berbandingnya dari aspek kefahaman dalam agama.

Tapi perlu juga untuk saya maklumkan tindakan memberikan wang zakat untuk membiyai kos guaman Datuk Jamil Khir ini telah ditegur oleh Dr Maszlee Malik(sengaja saya memetik pandangan dari tokoh agama yang berada di luar lingkungan parti ‘maksudnya bukan PAS dan tidak juga UMNO’),iaitu seorang pensyarah di Kulliyyah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan Universiti Islam Antarbangsa Malaysia(UIAM). Beliau membuat ulasan ringkasan dalam facebooknya tentang isu ini.

"Zakat is for the development of society's well-being (be them Muslims or not) and NOT for the minister's lawyer fee!" Dr Maszlee Malik.

Mungkin ada yang mengatakan, siapalah Dr Maszlee Malik untuk mengkritik tindakan MAIWP ini. Jadi amat perlu dan sangat penting untuk kita melihat kelayakan dan tahap keilmuan Dr Maszlee Malik, sila klik(wajib klik):> SINI.

Cukuplah setakat itu dan sekali lagi saya tegaskan, saya tidak berminat untuk membicarakan pandangan Mufti Wilayah Persekutuan. Saya hormatinya dan sekali gus menyanjungi para Mufti selaku pengeluar fatwa. Cuma, di sini saya ingin perkatakan soal KEUTAMAAN dan NATIJAH di sebalik isu ini.

KEUTAMAAN.
Jika sekiranya pandangan Mufti Wilayah Persekutuan itu tepat dan benar(harap-harap ia tepat dan benar, kerana ia dilontarkan oleh seorang mufti yang pastinya arif dalam persoalan agama), namun timbul pula persoalan keutamaan, iaitu mana yang harus didahulukan/diutamakan dan mana yang perlu dikemudiankan/dikesampingkan. Dalam persoalan ini Fiqh al-Awlawiyat perlu difahami.

Fiqh bermaksud kefahaman. Lazimnya ia dikaitkan dengan hukum, maka dengan itu ia bermaksud kefahaman terhadap sesuatu hukum. Al-Awlawiyat berasal dari perkataan “Awla” yang bermaksud utama, unggul dan penting. Apabila dihubungkan menjadi Fiqh al-Awlawiyat, ia bermaksud kefahaman dalam membezakan hukum ke arah yang lebih utama, lebih unggul dan lebih penting.

Sebagai contoh, peruntukan zakat dibolehkan untuk diagihkan kepada orang-orang bukan islam mengikut peruntukan muallaf. Ini kerana muallaf turut merangkumi golongan bukan islam, dan diberikan zakat untuk menjinakkan hati mereka kepada islam. Malah, andainya orang bukan islam itu terdiri dari golongan miskin, mereka juga berhak menerima peruntukan zakat mengikut peruntukan fakir miskin. Namun, persoalan keutamaan perlu dilihat dan diteliti. Wajar dan waraskah, andainya kita berlumba-lumba memberikan zakat kepada orang-orang bukan islam, sedangkan dalam masa yang sama berlambak umat islam yang hidup dalam kefakiran dan kemiskinan. Malah, dalam Buletin Utama TV3 pernah disiarkan kisah sebuah keluarga(melayu/islam) yang tinggal bersama kambing-kambing belaannya di dalam kandang, lantaran kefakiran dan kemiskinan.

Senario sekarang, masih ramai umat islam di Malaysia yang dihimpit kemiskinan dan diasak dengan pelbagai masalah hidup yang mencengkam. Menyaksikan Bersamamu TV3 saban minggu, pasti sahaja ada episod duka(miskin dan daif) yang menyelubungi umat islam di seluruh pelusuk negara. Mungkin ada yang beralasan, itu semua berlaku di luar wilayah Persekutuan. Tapi harus diingat, wang zakat boleh dipindahkan dari sesebuah negeri/negara ke negeri/negara yang lain.

Bukan itu sahaja, lambakan ibu tunggal yang hidup menderita juga tidak pernah surut dan susut di negara kita. Pasti sahaja, mereka lebih memerlukan wang zakat berbanding Menteri yang pastinya mempunyai gaji dan elaun bulanan yang sangat lumayan. Paling menyedihkan, pelbagai karenah birokrasi terpaksa ibu tunggal ini tempuhi untuk mendapatkan wang zakat sebanyak RM100.00, hinggakan segelintir mereka terpaksa mengemis simpati gereja. Tapi dalam masa yang sama, amat senang dan sangat mudah untuk seorang Menteri mendapat wang zakat sebanyak RM63,650 bagi membiayai kos guaman. Kepada sahabat dan pembaca, tolong hayati cerita salah seorang daripada 12 individu yang dikaitkan dengan isu murtad, sebagaimana dipaparkan di laman sesawang Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

“Dirinya seorang janda yang ditinggalkan suami. Terpaksa menanggung hidup tiga orang anak. Dalam kesempitan hidup yang amat, diminta pula keluar dari rumah sewa dan tenat mencari sesuap nasi untuk diri dan anak-anak. Dia pergi merintih di pejabat zakat. Dia tidak dilayan. Bahkan pegawai bertugas dengan tegas memberitahunya peruntukan sudah habis. Rayuannya tidak diendahkan. Dia keluar berusaha lagi. Dia berjaya mendapatkan surat sokongan ahli politik. Kembali ke pejabat zakat membawa surat tersebut, terus sahaja dia mendapat peruntukan zakat. Peruntukan yang kononnya sudah habis sebelum itu, kembali ada untuknya. Dengan berbekalkan wang zakat itu dia berusaha survive. Dia juga pergi ke bahagian kebajikan masyarakat, juga tidak dilayan. Dia bekerja untuk meneruskan hidupnya yang sempit.

Di tempat kerja, melihatkan keadaannya yang susah dan miskin maka ada rakan sekerja yang beragama kristian mencadangkan untuk dia pergi ke suatu tempat yang mudah dan mesra dalam memberikan bantuan. Di situlah bermula hubungan dia dengan pihak gereja. Apa tidaknya, dia susah, kehidupan terhimpit dan anak-anak yang masih kecil memerlukan makanan dan perlindungan. Pihak gereja membantu keperluan hidupnya. Diberikan wang serta menziarahi keluarganya. Mereka tidak menjadikan dia peminta sedekah, tetapi mereka menggunakan pendekatan ‘mesra dan sayang’. Hatinya terpaut dengan kehalusan budi. Walaupun saki baki akidahnya membantah untuk dia menukar agama, tetapi dia tidak dapat menafikan perasaan sayang dan terhutang budi kepada pihak gereja yang berjasa menyelamatkannya. Lebih lanjut, lihat SINI

Di negara kita juga, berlambak mahasiswa yang ‘bernafas dan bernyawa’ melalui mesin bantuan pernafasan bergelar PTPTN. PTPTNlah yang menjadi denyut nadi dan degup jantung mereka untuk mengengam kejayaan. Tanpa PTPTN, hayat akademik mereka boleh bernoktah bila-bila masa sahaja. Jadi amatlah wajar dan sangatlah waras untuk mengutamakan mereka dalam pengagihan zakat. Mereka sangat layak kerana mereka tergolong dalam asnaf fisabilillah dan mereka juga berada dalam kategori orang yang berhutang(ASNAF AL-GHARIMIN). Lebih layak lagi jika mereka terdiri pula dalam kategori miskin(ASNAF MISKIN).

NATIJAH:
Sebab dan akibat amat perlu untuk diambil peduli, termasuklah dalam isu pemberian wang zakat untuk membayar kos guaman Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom. Berita Harian, Jumaat(13.1.2012) melaporkan, jumlah zakat yang berjaya dikumpul oleh MAIWP sepanjang 2011 ialah sebanyak RM341juta. Persoalannya, siapakah penyumbang kepada zakat tersebut? Pasti sahaja umat islam dari pelbagai parti yang berkhidmat di Wilayah Persekutuan. Apakah yang bakal berlaku andainya penyokong Pakatan Rakyat memboikot MAIWP dan bertindak memberikan zakat kepada orang-orang yang difikirkan layak menerima zakat tersebut. Ini tidak mustahil untuk berlaku memandangkan mereka beranggapan MAIWP telah menyalahgunakan zakat untuk kepentingan ahli-ahli politik dari Barisan Nasional. Dan, jika ini berlaku pasti sahaja jumlah kutipan yang mencecah jutaan ringgit ini akan surut dan susut, seiring dengan terhakis dan terkikisnya imej dan nama baik Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan(MAIWP)

INFO TAMBAHAN:
Maksud Asnaf Fisabillah : bahawa maksud asnaf Fisabilillah itu adalah setiap perbuatan atau perkara yang menjurus kepada keperluan dan maslahah untuk menegakkan syiar Islam (Fatwa Agihan Zakat Selangor, 1994).

Maka, di dalam asnaf fisabilillah itu termasuklah juga pembiayaan kepada penuntut di pelbagai bidang, seperti perubatan dan kejuruteraan dan tidaklah hanya tertakluk kepada penuntut di bidang agama sahaja.

Friday, January 13, 2012

Genap Sebulan Ayahku Di Hospital.

Hari ini genaplah sebulan ayah saya ditempatkan di wad Hospital Universiti Sains Malaysia(HUSM).

Pada hari selasa(13.12.2011), lebih kurang pukul 9.00 pagi, saya membawa ayah ke HUSM. Langsung ke bahagian kecemasan. Sebaik sahaja dibaringkan oleh doktor, ayah langsung tidak sedar/koma. Jantungnya terhenti selama 10 minit dan hampir 10 hari ayah saya koma. Cerita tentang ini, telah saya perihalkan dalam Entry Lepas.

Dan hari ini(13.1.2012) genaplah sebulan ayah saya berada di wad HUSM dan entah bila ayah dapat keluar dari wad.

p/s= Kepada sahabat blogger dan pengunjung blog ini, harap sudi mendoakan kesihatan dan kesejahteraan ayah saya.

Thursday, January 12, 2012

CNY 2012 - Nasi lauk you never taste before ! (Inilah semangat 1 Malaysia)





Tonton dan hayati iklan ini.
Ia benar-benar memberi seribu erti dan sejuta makna.
Makna perpaduan dan erti Satu Malaysia.

Apa yang pasti
Berbeza akidah bukanlah halangan untuk berkongsi gundah.
Berbeza agama bukanlah halangan untuk berkongsi duka.

Wednesday, January 11, 2012

HARAPKAN PEGAR, PEGAR MAKAN PADI( PEMURNIAN SEMULA PEPATAH MELAYU).

(sawah padi kat kampungku)



Selama ini kita tersilap dan tersalah dalam menggunakan pepatah melayu ini. Yang sering digunapkai, baik dalam ucapan mahupun tulisan ialah ‘Harapkan Pagar, Pagar Makan Padi’.

Namun, jika difikir secara mendalam, perkataan itu(pagar) amat tidak logik:

Pertama: kerana pagar bukannya benda hidup, jadi macam mana ia boleh makan.
Kedua pula: mana ada sawah padi yang berpagar.

Pepatah yang tepat ialah Harapkan Pegar, Pegar Makan Padi.


Apa itu Pegar?
Pegar ialah sejenis burung. Di panggil juga ayam pegar. Saiznya sebesar ayam dan melata seperti ayam dan ia boleh terbang seperti burung. Pegar kini agak susah untuk diketemui dan ia diancam kepupusan.


Kenapa Pegar dikatakan boleh menjaga padi?
Ini memandangkan pegar banyak terdapat di pinggir hutan berhampiran sawah. Jadi, ia memakan serangga perosak padi seperti siput gondang, belalang dan juga ketam. Namun, di samping itu, ayam pegar juga turut memakan padi.

Jadi, pegar memakan musuh padi dan dalam masa ia juga turut memakan padi. Dari sinilah timbulnya pepatah ‘Harapkan Pegar, Pegar Makan Padi’.

Makumat lanjut sila rujuk Berita Harian, Rabu, 11 Januari 2012, M/S : N10. Ruangan Mewah Bahasa Oleh Prof Madya Dr Nor Hisham Osman(Pensyarah Jabatan Linguistik, Akademi Pengajian Melayu(APM), Universiti Malaya)

BERJALAN BAIK UNTUK KESIHATAN.

(gambar dari google)


Berjalan baik untuk kesihatan(Walking is good for your health). Saya yakin ramai yang mengetahuinya, lantaran iklan mengenainya kerap disiarkan di dalam akhbar arus perdana. Malah, Kementerian Kesihatan Malaysia juga turut melebar luaskan iklan ini dengan memperkenalkan info tentang Gaya Hidup Sihat .


Terima kasih kepada Kementerian Kesihatan kerana menyediakan info yang amat bermanfaat ini. Terima kasih juga kepada Nuffnang kerana Gaya Hidup Sihat masih lagi menjadi BE blog ini.

Untuk kali ini, saya ingin berkongsi atau lebih tepat lagi menyebar luaskan info mengenai kebaikan berjalan kaki:

BERJALAN SEJAUH 1 KM = 1,200 LANGKAH.
BERJALAN SEJAUH 7 HINGGA 8 KM = 10,000 LANGKAH.

Jadikan Berjalan Sebagai Rutin Harian.
Berjalan Bersama Keluarga dan Rakan
Berjalan Baik Untuk Kesihatan.
Sasarkan 10,000 langkah sehari ( sekitar 7 hingga 8 KM).
Catatkan Kejayaan Anda.
Tingkatkan Langkah dan Jarak Mengikut Kemampuan.

Tuesday, January 10, 2012

CUEPACS minta pemilihan semula opsyen persaraan


Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) hari ini meminta agar penjawat awam yang tidak memilih opsyen umur persaraan 60 tahun dibenarkan menandatanganinya semula.

Presiden CUEPACS, Datuk Omar Osman, berkata ini kerana pihaknya menerima banyak aduan bahawa ada penjawat awam tidak memilih opsyen itu kerana tidak diberi penerangan sewajarnya.

"Jadi bila pihak CUEPACS sudah memberikan penjelasan berhubung perkara itu barulah mereka faham dan berhasrat untuk menandatangani opsyen itu," katanya kepada pemberita selepas majlis Himpunan Transformasi dan Ikrar Intergriti Pembantu Makmal Penolong Pegawai Sains Institusi Pengajian Tinggi Awam di sini.

Selain itu, beliau juga meminta agar penjawat awam yang dipaksa memilih opsyen skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SPBA) tanpa disertakan penyata pergerakan gaji dibenar memilih semula sama ada kekal dengan Skim Saraan Malaysia (SSM) atau sebaliknya.

"Ini kerana ada yang hanya diberikan penyata kenaikan di bawah skim SBPA selepas tandatangan borang tersebut dan kemudian mendapati ada beberapa kemusykilan dalam dalam pergerakan gaji yang ditawarkan," katanya.

Katanya, CUEPACS masih menerima banyak rungutan mengenai SPBA antaranya daripada penjawat awam yang sudah mencapai tangga gaji maksimum.

Segala aduan, katanya, akan dipanjangkan kepada Jabatan Perkhdimatan Awam (JPA) kerana dalam masa terdekat akan ada lagi pertemuan untuk membincangakn isu berbangkit.
Tarikh tutup bagi opsyen persaraan 60 ialah pada 30 Disember lalu, sementara opsyen SPBA dilanjutkan kepada 15 Januari ini.

Sementara itu, CUEPACS juga katanya mendesak agar hampir 700 pembantu makmal di IPTA seluruh negara, dinaik taraf kepada penolong pegawai sains sebagaimana persetujuan yang sudah dicapai antara Kementerian Pengajian Tinggi dan pihak universiti dua tahun lalu.

"Ada universiti yang sudah pun menaik taraf jawatan itu seperti di Universiti Malaya dan Universiti Putra Malaysia, universiti lain belum ada lagi kalau ada pun dalam bilangan yang kecil, " katanya. - BERNAMA

Sumber : Berita Harian

Bayaran gaji penjawat awam pada bulan Januari 2012 berdasarkan SSM

KUALA LUMPUR: Pembayaran gaji penjawat awam bagi bulan Januari yang akan dilakukan pada 16 Januari ini sempena perayaan Tahun Baru Cina, adalah berdasarkan gaji Sistem Saraan Malaysia (SSM).

Menurut satu kenyataan Kementerian Kewangan hari ini, perbezaan gaji penjawat awam yang memilih opsyen Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) akan dibayar pada 31 Januari ini.

"Pembayaran gaji SBPA tidak dapat dilakukan sepenuhnya pada 16 Januari 2012 berikutan keputusan kerajaan untuk melanjutkan tempoh opsyen SBPA dari 31 Disember 2011 kepada 15 Januari 2012," menurut kenyataan itu.
Menurut kenyataan itu, pembayaran gaji bulanan di bawah SBPA akan dibuat seperti biasa mengikut jadual mulai Februari.


sumber: Berita Harian

Monday, January 9, 2012

Adam Adli digantung tiga semester



Aktivis pelajar Adam Adli Abdul Halim digantung pengajian selama tiga semester atas tuduhan mencemarkan reputasi Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).

Penggantungan pelajar tahun ketiga jurusan Mengajar Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua (TESL) peringkat sarjana muda itu berkuatkuasa serta merta.

Adam mencetuskan kegemparan apabila beliau menurunkan bendera yang tertera gambar Datuk Seri Najib Razak di ibu pejabat Umno di Kuala Lumpur dan menggantikannya dengan kain rentang propelajar.

Adam menyifatkan keputusan terhadapnya tidak menghormati kebebasan akademik dan sangat bias kerana melibatkan juri yang terdiri daripada "orang Umno".

Panel lapan juri untuk prosiding itu antaranya Prof Datuk Dr Zainal Kling.

Lebih lanjut, sila baca MalaysiaKini





Info Tambahan:
Secara pribadi saya menyifatkan hukuman ke atas Adam Adli sebagai tidak wajar dan tidak waras.

Biadapkah Adam Adli ?
Jawapannya:> Lihat SINI

Sejujurnya,Prof Zainal Kling yang selayaknya dibicarakan dan sekali gus dihukum. Dan hukuman yang paling baik ialah dengan menyingkirkan Zainal Kling dari bumi Malaysia. Ini memandangkan Zainal Kling telah menghina pejuang-pejuang kemerdekaan seperti Tok Janggut, Dato Bahaman dan lain-lain lagi, apabila beliau mendakwa British sebagai bukan penjajah tapi penaung dan pelindung Tanah Melayu: > lihat SINI

Anwar Ibrahim bebas dari tuduhan meliwat Saiful Bukhari




Keputusan perbicaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang didakwa meliwat bekas pembantu peribadinya akan dibuat oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini selepas pendengaran 87 hari mulai tahun 2008.

Saya akhirnya dibebaskan selepas diaibkan sedemikian,” kata Datuk Seri Anwar Ibrahim di luar mahkamah.

Hakim Mohamad Zabidin memutuskan Anwar tidak bersalah dan mengarahkan supaya beliau dibebas dan dilepaskan.

"Selepas meneliti bukti, saya tidak boleh pasti 100 peratus bahawa bukti telah diusik. Justeru, mahkamah keberatan menerima bukti sedemikian dari SP1 Saiful."” Jelas Hakim Mohamad Zabidin.

Maklumat lanjut sila ke : Malaysiakini

Info Tambahan:
Harap semua pihak dapat menerima keputusan ini. Hakikat sebenar di sebalik kes ini, hanya Allah Yang Maha Mengetahui. Allah adalah Hakim Yang Maha Sempurna. Allah juga Maha Adil.

Sunday, January 8, 2012

ANDA BERTANYA USTAZ AZHAR IDRUS MENJAWAB.



Buku ini menjawab segala kemusykilan agama secara mudah dan ringkas. Untuk makluman, buku ini antara yang terhangat di pasaran. Menurut Pn. Ainon Mohd, pengasas PTS Publications and Distributors Sdn. Bhd, dalam tempoh tidak sampai 100 hari buku ini terbit, sebanyak 70,732 naskhah terjual.

Fenomena Ustaz Azhar Idrus yang melanda negara memaksa buku ini dicetak buat kali yang kesembilan sejak terbitan pertama pada September 2011.

Tahniah buat Ustaz Azhar Idrus dan juga syarikat PTS. Dan paling utama, tahniah kepada mereka yang membeli dan memiliki buku ini. Ini kerana anda merupakan seorang yang cakna terhadap agama.

Tapi, agak sedih juga, apabila ada pihak tertentu yang melabelkan Ustaz azhar sebagai AGEN IBLIS. Sila lihat :> SINI

Saturday, January 7, 2012

PENJENAMAAN SEMULA BICARADARIAKU.

Akhirnya saya terpaksa berubah. Terpaksa untuk terus bernafas,dan meneruskan hayat bicaradariaku. Ini memandangkan template lama begitu bermasalah. Entah mengapa, tiba-tiba sahaja template lama tidak mesra dengan Internet Explorer, Google Chrome dan Mozilla Firefox.

Sebenarnya sudah empat kali saya bertukar template sejak bicaradariaku mula bernafas di alam maya. Untuk kali ini, saya cenderung untuk menggunakan Template Designer yang telah disediakan oleh blogspot. Biar simple dan bersahaja, tapi tetap bisa berbisa.

Apa pun slogan yang saya laungkan masih tetap sama, iaitu “UNTUK HIDUP KITA PERLU BERJUANG DAN BUKANNYA MEMBERONTAK. TETAPI, KEKADANG KITA PERLU MENJADI PEJUANG YANG MEMBERONTAK. NAMUN, JANGAN SESEKALI MENJADI PEMBERONTAK YANG BERJUANG”.

Thursday, January 5, 2012

ADAM ADLI PEJUANG ATAU PETUALANG.

(Adam Adli)


Adam Adli Abdul Halim mungkin dianggap pejuang oleh sesetengah pihak terutamanya dalam kalangan aktivis mahasiswa. Namun, dia juga mungkin dianggap sebagai petualang oleh pihak yang lain terutamanya dalam kalangan penyokong UMNO/BN. Apa yang pasti, Adam Adli adalah anak muda yang berani. Keberaniannya wajar dikagumi walaupun tindakannya mungkin tidak wajar dicontohi.







Tindakkan Adam Adli menurunkan bendera bergambar Dato’ Seri Najib Razak semasa mengadakan demontrasi aman telah mengemparkan Negara. Istilah biadap dan kurang ajar dilontarkan kepadanya. Tidak cukup dengan itu, dia juga menerima ugutan bunuh, malah anggota polis sendiri( bernama Roslan Mokhtar) juga mengancam untuk menumbuknya. Pemuda UMNO turut mengamuk sana- sini mendesak agar UPSI menyingkirkan Adam Adli.

Biadapkah perbuatan Adam Adli yang menurunkan bendera bergambar Dato’ Seri Najib Razak?

Adakah Majlis Fatwa Kebangsaan telah bersidang untuk memfatwakan perbuatannya sebagai biadap?

Satu persoalan lagi, apakah kayu ukur yang digunakan untuk menganggap perbuatan tersebut sebagai biadap? Sebenarnya, medialah yang membesarkan isu ini dan media jugalah yang menjadi hakim dalam isu ini. Sejujurnya dalam apa jua isu termasuk isu agama, medialah yang menjadi Ketua Mufti dan bukan lagi Majlis Fatwa kebangsaan.


(kek berbentuk tahi untuk Lim Guan Eng)


Media jualah yang memutuskan Adam Adli sebagai biadap dan petualang. Tapi amat malang, kerana media, segelintir anak melayu termasuk anggota polis menjadi begitu bahlul dan tolol hingga mengancam keselamatan Adam Adli.

Sekitar tahun 2011, segelintir manusia yang tolol dan bahlul telah menghadiahkan seluar dalam dan baju dalam wanita kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng. Perbuatan mereka ini disiarkan di dalam media arus perdana.Dengan bantuan media, golongan tolol dan bahlul ini dianggap sebagai wira.

Terbaru, kumpulan yang sama yang diketuai oleh Mohamed Ghani Abd Jiman telah menghadiahkan kek berbentuk tahi manusia kepada Lim Guan Eng sempena hari lahir Ketua Menteri Pulau Pinang tersebut. Aksi mereka dirakam dan disiarkan oleh media arus perdana. Malah ketua golongan bahlul dan tolol ini siap menari-nari lagi sambil membawa kek di hadapan pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang. Media pula mengistiharkan golongan yang tolol dan bahlul ini sebagai pejuang agama dan bangsa. Malah, media telah menyalahkan Lim Guan Eng kerana tidak sudi menerima kek berbentuk tahi itu.

Persoalannya mana yang lebih biadap, Antara menghadiahkan seluar dalam dan baju dalam wanita serta kek berbentuk tahi kepada Lim Guan Eng atau menurunkan gambar Dato Seri’ Najib.