Tuesday, January 29, 2013

Toul Sleng Genocide Museum: Bukti Kekejaman Pol Pot Di Kemboja.


Ini adalah sambungan daripada tajuk lepas
 
 Pol Pot atau nama sebenarnya Saloth Sar merupakan pemimpin Khmer Rouge dari tahun 1963 hingga 1998. Beliau menjawat jawatan Perdana Menteri Kemboja pada tahun 1975 hingga 1979. walaupun hayat pemerintahan hanyalah tiga tahun, namun ia tetap kekal melekat di hati nurani setiap warga Kemboja. Segala kezaliman dan kekejaman yang pernah dilakukannya tidak akan sesekali terhakis dan terkikis dari catatan sejarah peradaban manusia. 

Bayangkanlah, dalam tempoh sesingkat itu, hampir tiga juta rakyatnya terbunuh. Malah, pada tahun 1975 sahaja, satu perempat daripada 8 juta orang rakyat Kemboja(maknanya 2 juta orang) mati dibunuh oleh tentera Khmer Rouge pimpinan Pol Pot. 

Berbekalkan kekejaman dan kezaliman yang pernah dilakukan, Pol Pot dianggap setaraf dengan manusia-manusia Yang Maha Zalim seperti Adolf Hitler, Joseph Stalin, Slobodan Milosevic dan Radovan Karadzic (sekadar menyebut beberapa nama sahaja). 

Kini, segala sisa dan saki baki kekejaman rejim Khmer Rouge pimpinan Pol Pot telah diabadikan. ia tidak hanya untuk tontonan, kunjungan mahupun penyelidikan semata-mata, lebih penting dari itu ialah sebagai satu pengajaran dari sebuah pengalaman yang amat memeritkan.
Sebenarnya, selain di Toul Sleng Genocide Museum (Muzium Pembunuhan beramai-ramai), bukti kekejaman Pol Pot juga dipamerkan di lokasi lain, iaitu di Killing Field. Namun, ketika mengunjungi Kemboja, saya tidak berkesempatan mengunjungi Killing Field, maka entry saya hanya berkisar Muzium ini sahaja. 

Untuk memudahkan penulisan entry ini, saya sekadar menterjemah pamphlet (lihat gambar di atas) yang saya perolehi ketika mengunjungi muzium ini pada penghujung Mei 2012. Syukur kepada Allah, ketika saya begitu bersemangat untuk translate , tiba-tiba saya terjumpa terjemahan yang menarik dari blogger Nurul Hidayah Isnin

Jadi saya paparkan di sini terjemahan tersebut dengan sedikit perubahan. 

Muzium Pembunuhan Kaum Tuol Sleng merupakan bekas pejabat keselamatan 21 telah dibina atas arahan Pol Pot (Sa Lut Sor) pada zaman 'Demokrasi Kampuchea'. Bangunan yang dibina pada 17 April 1975 juga dipanggil S-21 dan direka khas untuk penahanan, soal siasat, penyeksaan yang tidak berperikemanusiaan, dan tempat pembunuhan mangsa atau tahanan yang telah memberikan segala maklumat kepada orang-orang Pol Pot(tentera Khmer Rouge). 

Pemerintahan Pol Pot bermula dari tahun 1975 sehingga 1979. Setelah kerajaan mengambil alih tampuk pemerintahan pada 1979, mereka mula mengumpul bahan bukti di pejabat 21 seperti gambar, filrm, dokumen penakuan tahanan yang direkodkan, alat-alat penyeksaan, alat membelenggu tahanan, dan 14 mayat mangsa tahanan dan salah seorangnya adalah perempuan. 


Muzium Pembunuhan Kaum Tuol Sleng seluas 600 x 400 m ini dikelilingi oleh 2 laipsan pagar besi berombak yang diletakkan kawat duri yang tebal. Bangunan asal pejabat 21 ini merupakan sekolah Rendah Tuol Sleng dan Sekolah Menengah Tuol Svay. 


Selain itu tentera Khmer Rouge juga memasang pagar yang sama di sekitar itu dari jalan 113 ke jalan 131 dan dari jalan 320 ke jalan 350 selepas menghalau penduduk bandar di sana berpindah ke perkampungan dengan tujuan perhambaan. Kawasan pada masa itu menjadi seolah-olah PENJARA tanpa dinding! Maka bermulalah transformasi daripada sebuah SEKOLAH yang penuh dengan gelak tawa kanak-kanak yang gembira mencari ilmu kepada sebuah NERAKA penyiksaan yang penuh dengan jeritan tahanan-tahanan yang diseksa. 


Bilik darjah telah berubah menjadi sel-sel kecil bersaiz 0.8 x 2 m sebagai penjara individu. Bahagian depan bangunan ditutupi oleh jejaring berkawat duri untuk mengelakkan tahanan daripada membunuh diri dengan cara terjun dari bangunan. 



Bangunan B dan C.

Terdapat 4 bangunan; A, B, C, dan D. Bangunan A telah diubahsuai menjadi bilik bersaiz 6x4m setiap sel. Tingkap sel telah dipanel dengan kaca untuk mengurangkan bunyi tahanan yang menjerit akibat diseksa. Bangunan ini khas untuk pemimpin-pemimpin yang bangkit menentang pemerintahan Pol Pot. Sel mereka dilengkapi dengan katil, selimut, bantal, tikar, dan bekas untuk membuang air. 


Bangunan B, C, dan D : Bilik di aras tanah telah dibahagikan kepada sel-sel kecil. Ada yang dibahagikan oleh batu-bata dan ada yang dibahagikan oleh kayu-kayu hitam sahaja dan menjadikan sel-sel itu seperti kandang kecil. Bilik di tingkat 2 dan 3 telah dijadikan tempat penjara beramai-ramai. 


Tiang kayu yang dulunya dijadikan alat untuk pendidikan Jasmani telah berubah menjadi mesin penyiasatan dan penyiksaan oleh Pol Pot. Tangan tahanan diikat kebelakang dan ditarik ke atas ke bawah berulang kali sehingga tahanan pengsan. Apabila tahanan pengsan, kepala mereka akan direndam ke dalam air untuk diseksa dan disiasat semula. 


Bagi mengukuhkan pertahanan dan keselamatan, 1684 pekerja diupah dan dibahagikan kepada 3 bahagian iaitu di pejabat S-21 Tuol Sleng, Kor di Ta Khmao, dan Khor di Prey Sor, Barat Phnom Penh. Pejabat ini bersambung khas dengan pihak berkuasa tempatan dan kementerian pertahanan Khmer Rouge. Pejabat S-21 telah diketuai oleh Kang Kek Lev (Duch), yang merupakan bekas guru Matematik. 

Berikut merupakan statistik tahanan dari tahun 1975 hingga Jun 1978: 
  • 1975 : 154 tahanan 
  • 1976 : 2250 tahanan 
  • 1977 : 2350 tahanan 
  • 1978 : 5765 tahanan
Bilangan di atas tidak melibatkan jumlah kanak-kanak yang dibunuh dan dianggarkan sejumlah 20 000 kanak-kanak telah dibunuh!

Tahanan biasa hanya bertahan 2 hingga 4 bulan manakala tahanan dari golongan orang politik akan bertahan 6 atau 7 bulan sebelum dibunuh.


INFO TAMBAHAN:

Untuk menyelongkar kekejaman Pol Pot terhadap tahanan-tahanan ini,anda bolehlah merujuk sebuah buku yang ditulis oleh seorang bekas tahanan di sini, iaitu Bou Meng. 

Disebabkan kemahiran yang dimiliki, iaitu kebolehan menaip, maka Bou Meng tidak diseksa sebagaimana tahanan lain, namun isterinya turut terkorban, gara-gara kekejaman rejim Khmer Rouge.Segala penderitaan yang dia alami dan segala bentuk kekejaman dan penyeksaan terhadap tahanan lain telah diluahkan dalam bukunya yang berjudul A Survivor From Khmer Rouge Prison S-21( Justice For The Future Not Just For The Victims). 


Buku setebal 80 halaman ini saya perolehi/beli ketika mengunjungi muzium ini pada tahun lepas. Ia amat bermakna untuk menghayati kekejaman Pol Pot. Benar, Pol Pot memang kejam.

Selain itu, VCD yang berjudul S21: Khmer Rouge The Killing Machine juga turut memaparkan perihal kekejaman Khmer Rouge pimpinan Pol Pot. VCD ini saya perolehi/beli berhampiran Russian Market di Phnom Penh. 


Tajuk Lain Yang Berkaitan:

Monday, January 28, 2013

Irwansyah dan Raffi Ahmad ditahan berpesta dadah


Artis popular Indonesia, Irwansyah dan isterinya, Zaskia Sungkar serta Raffi Ahmad dan Wanda Hamidah adalah empat artis yang ditahan bersama 13 yang lain ketika sedang berpesta dadah di rumah Raffi di Lebak Bulus, Jakarta Selatan pada pagi semalam.

Mereka ditangkap sepasukan anggota Badan Narkotik Nasional (BNN) Indonesia yang menyerbu rumah Raffi pada waktu subuh setelah mendapat maklumat orang ramai.

Penahanan artis terbabit serta suspek lain itu diumum Ketua BNN, Anang Iskandar pada sidang media di sini petang semalam. Irwansyah popular di Malaysia menerusi lagu Pecinta Wanita dan My Hearts serta sinetron Andai Ku Tahu dan Upik Abu dan Laura. 

Sumber: Kosmo

Wednesday, January 23, 2013

BR1M Akan Diteruskan, Itu Janji Tan Sri Muhyiddin Yassin


Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) akan terus diberikan sekiranya Barisan Nasional (BN) diberi mandat menjadi kerajaan kerana program itu dilihat mampu memberi impak besar dalam mengurangkan beban yang ditanggung rakyat di negara ini. 

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pada tahun lepas bantuan berkenaan telah dapat membantu lebih empat juta isi rumah dan pada tahun ini ia diperluaskan lagi kepada golongan bujang. 

Menurut beliau, BR1M sebanyak RM500 telah memberi impak besar kepada usaha kerajaan mengurangkan beban rakyat dalam menghadapi kehidupan seharian. “BR1M bukan hanya bantuan untuk one off atau two off sebaliknya saya jangka ia akan dilaksanakan selama mana BN diberi kepercayaan untuk menjadi kerajaan selepas pilihan raya yang akan datang. 

“Bantuan ini juga satu cara yang kita dapati agak berkesan dalam menangani masalah rakyat selain kita memberikan bantuan subsidi,” katanya.

Lebih lanjut, lansung sahaja ke: --->Kosmo 

INFO TAMBAHAN:
Harap-harap pemberian BR1M akan berterusan dan tidak terhenti setelah tamatnya PRU13. Moga-moga ia adalah agenda memperkasakan rakyat dan bukannya agenda memperkasakan parti.Paling penting, janganlah ia dijadikan pancing untuk membeli sokongan rakyat, terutamanya golongan Marhaen.

NGO Menafikan Tuduhan Menceroboh Pejabat Sharifah Zohra


Tiga pertubuhan bukan kerajaan iaitu Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Kumpulan Aktivis Kebebasan Mahasiswa (Kami) dan Independent Student Front (Instef) menyifatkan dakwaan menceroboh pejabat Suara Wanita 1Malaysia sebagai satu fitnah. Penyelaras Segmentasi Mahasiswa SAMM, Wan Noor Faril Azli Wan Haron berkata, kedatangan mereka ke pejabat SW1M telah disambut baik oleh pekerja pertubuhan itu.

Menurutnya, laporan yang mendakwa wujud penecerobohan hanyalah rekaan dan berbaur fitnah yang mempunyai agenda lain
"Kami datang ke pejabat dan disambut baik, diberikan air mineral dan coklat serta dijemput duduk di sofa. "Kehadiran kami bertujuan menyerahkan surat jemputan rasmi untuk presiden SW1M, Sharifah Zohra Jabeen menjadi salah seorang panel," katanya kepada media tamat Forum Kebebasan Akademik dan Hak Asasi yang berlangsung di Dewan Perhimpunan Cina Selangor, di sini malam tadi. 

Lebih lanjut langsung sahaja ke , --->Sinar Harian

Monday, January 21, 2013

Salman Khan Tidak Bersetuju Dengan Amalan Dan Kepercayaan Segelintir Umat Islam Di India.


Sebelum melanjutkan bicara, ingin saya tegaskan, sesungguhnya saya bukanlah peminat Salman Khan dan tidak juga pengemar filem Hindi. Umum mengetahui Salman Khan adalah antara bintang Bollywood yang beragama islam.

Setakat manakah dia menghayati dan beramal dengan ajaran islam yang dianuti, itu bukanlah topik yang ingin saya perkatakan. Cuma, saya tertarik dengan sikap dan pandangan Salman Khan terhadap agama islam yang dianutinya, termasuklah dalam persoalan korban. 

Sejujurnya saya tidak pasti, adakah beliau menentang amalan korban atau beliau tidak menyetujui amalan-amalan tertentu yang dianggapnya metos dalam ibadat korban. Andainya yang ditentang itu adalah ibadat korban, maka Salman Khan telah terpesong dan tersasar dari paksi agama. Namun, jika yang ditentangnya itu adalah amalan-amalan tertentu yang dianggapnya sebagai metos, maka ia perlu dilihat dengan teliti dan dibahas dengan terperinci. 

Sebenarnya saya ingin memperluaskan topik ini dan tidak membataskannya kepada persoalan ibadat korban sahaja. Saya ingin menyentuh persoalan islam dan keislaman yang bersangkut paut dengan hidup dan kehidupan umat islam di sana.

 Apakah yang dimaksudkan sebagai budaya islam oleh Salman Khan?

Mengapa beliau tidak sepakat( mungkin istilah tidak menyetujui adalah lebih tepat) dengan budaya islam di negaranya, lantas ingin menentang budaya tersebut?

Merujuk kepada perenggan terakhir: “ Bukan tidak sepakat dengan agama yang dia anut(islam). Salman berasakan kepercayaan masyarakat India terlalu berlebihan. Selama ini orang di India dikelilingi oleh pelbagai tradisi yang tidak betul.” 

Berdasarkan kenyataan ini, hati saya cenderung untuk beranggapan, Salman Khan bukanlah mempertikaikan agama islam yang dianutinya itu. Cuma, beliau tidak menyetujui tradisi dan kepercayaan karut yang berdarah daging dalam hidup dan kehidupan umat islam di India.

ISLAM DI INDIA(antara agama,tradisi, mitos dan kepercayaan karut). 

Tidak dinafikan India adalah antara negara yang memiliki umat islam teramai di dunia. Tidak dinafikan juga, India telah melahirkan ramai ulama yang cemerlang, gemilang dan terbilang. Antaranya ialah Syah Waliyullah al-Dihlawi dan Anwar Shah Kashmiri(sekadar menyebut dua tokoh sahaja). Umum mengetahui, di India juga terdapat institusi pendidikan islam yang terkenal, antaranya ialah Darul Uloom ,Deoband. Terdapat beberapa orang ulama Malaysia yang pernah menuntut di sini, antarnya ialah MB Kelantan(TGNA) dan bekas Mufti Selangor, Allahyarham Dato Ishak Baharom.Namun, semua ini tidak berupaya membersihkan umat islam di India dari kekotoran Khurafat yang bermaharajalela sejak sekian lama.

Di sini, saya ingin berbicara berdasarkan pembacaan dan pengalaman. Saya berpendapat, meneliti hasil tulisan para pengkaji(ulama dan ahli akademik) dan memerhatikan dengan mata sendiri merupakan kaedah terbaik untuk menyingkap sesebuah peristiwa atau menyelongkar sesuatu situasi di mana-mana lokasi.

Tentang hasil tulisan para pengkaji, apabila memperkatakan permasalahan umat islam di India(termasuk juga di Pakistan dan Bangladesh),topik Bralvi adalah antara topik yang disentuh. Maaf, saya tidak ingin mengulas isu ini. Cuma, antara yang menarik perhatian saya ialah hasil kajian seorang penulis kelahiran Bangladesh. Maaf saya lupa namanya dan judul buku tersebut, ini disebabkan buku tersebut pernah saya baca sekitar empat tahun lepas. Tapi untuk memahamkan diri tentang secebis kisah karut marut segelintir umat islam di India, artikel yang pernah ditulis oleh MAZA ini amat membantu, lihat, SINI 

Kembali kepada tajuk, saya pernah ke beberapa tempat di India. Antaranya ke Delhi, Jaipur dan Agra serta Kashmir. Sepanjang berada di sana dapat saya perhatikan betapa menebalnya karut marut dan khurafat dalam kalangan umat islam di sana. Sebaik sahaja melangkah kaki ke mana-mana masjid(kecuali masjid tertentu seperti Jamaa Masjid di Delhi), pasti anda akan disambut dengan khurafat yang maha dahsyat. Amalan memuja kubur begitu segar dan bugar dalam hidup dan kehidupan segelintir umat islam di sana. Di mana-mana sahaja masjid di tempat yang saya lawati(kecuali Kashmir kerana kesuntukan masa), pasti sahaja akan terdapat kubur-kubur yang dikeramatkan dan dipuja. Kubur tersebut didakwa milik Holly Man, iaitu tokoh-tokoh Sufi atau manusia yang dianggap sebagai wali. Kubur tersebut akan dikelilingi para pengunjung, sebagaimana para jemaah haji mengelilingi Kaabah. Ada antara mereka yang berdoa, dan ada juga yang meratap, malah lebih teruk dari itu ada juga yang bersujud di kubur tersebut.

Malah di lokasi pelancongan yang terkenal iaitu di Fatehpur Sikri yang terletak di Agra, Uttar Pradesh,amalan memuja dan menkeramatkan kubur begitu berleluasa. Di sini, terdapat kubur Sheikh Salim Chistie, seorang tokoh Sufi yang pernah memainkan peranan penting dalam sejarah Dinasti Mughal. Mengikut catatan sejarah, Maharaja Akbar telah menemui Sheikh Salim Chistie setelah ketiga-tiga permaisurinya gagal melahirkan anak. Berkat doa Sheikh Salim Chistie, permaisuri yang beragama Hindu akhirnya mengandung dan melahirkan seorang putera. Maharaja Akbar mempunyai tiga orang permaisuri/isteri, iaitu permaisuri yang beragama islam dari keturunan Turki, permaisuri beragama Krsitian yang berketurunan Portugis dari Goa dan permaisuri beragama Hindu dari wilayah Rajput.

Walaupun Dinasti Mughal sudah lama berakhir dan Sheikh Salim Chistie telah lama meninggal, namun ‘auranya’ masih bersisa dan berbaki. Ini kerana, sampai ke hari ini, kubur Sheikh Salim Chistie masih lagi dipuja dan dikeramatkan oleh segelintir umat islam di sana. Pengunjung dari pelbagai agama dan bangsa, akan menulis hajat mereka pada cebisan kertas dan kertas tersebut akan digulung lalu diberikan kepada penjaga kubur tersebut(mungkin dikenakan sedikit bayaran) untuk didoakan. Tidak cukup dengan itu, air hujan atau embun yang menimpa di atas bumbung kubur Sheikh Salim Chistie juga turut dipuja dan dimuliakan dan dianggap sebagai air suci. 

Jadi, andainya yang tidak dipersetujui oleh Salman Khan itu adalah sistem kepercayaan atau tradisi yang membelit agama islam yang dianuti oleh segelintir umat islam di India, maka ia adalah wajar dan waras. 

P/S: Sengaja saya menggunakan perkataan segelintir atas dasar ingin berprasangka baik, sebabnya terdapat juga pengkaji yang mengatakan terlalu ramai umat islam di sana yang tersasar akidahnya dan terkeluar dari daerah islam lantaran khuaraft yang begitu bermaharajalela.

Friday, January 18, 2013

Kosmo Anti - Kelantan: Mengapa Tonjol "Ustazah Kelantan" Bukan "Ustazah" Sahaja?

Berita asal boleh dibaca di sini SINI 



Saya tidak mahu ulas panjang-panjang. Cuma mahu mempersoal motif Kosmo menonjolkan perkataan "Kelantan" dalam berita di atas. Mengapa? Walhal bunyi tajuknya pelik apabila dimasukkan perkataan "Kelantan". 

Tidak pernah kita baca tajuk berita: "Cikgu Johor Belasah Murid" atau "Ustazah Negeri Sembilan Mendera Muridnya". Selain janggal, bunyinya memang pelik! 

Tajuk "Lengan Murid Lebam Dicubit Ustazah" sudah memadai dan tepat berbanding dengan tajuk yang digunakan di atas. Lagipun kejadian ini berlaku di Kelantan, bukannya di tempat lain. Jika di tempat lain pun, walaupun tertuduh berasal dari Kelantan, tindakan meletakkan perkataan "Kelantan" itu tetap tidak kena! 

Kredit buat :Dunia Caca Marba

Tajuk Lain Yang Berkaitan: Kosmo Menghina Kelantan

Thursday, January 17, 2013

PETAI JADI HANTARAN KAHWIN (GAMBAR)

Kredit buat : Naim Nikmat

Tuesday, January 15, 2013

KOSMO MENGHINA KELANTAN.


Majoriti Orang Melayu adalah penagih dadah” Kenyataan sebegini tentu sahaja melukakan hati dan menimbulkan kemarahan seluruh umat Melayu. Percayalah, abang Ibrahim Ali ,PERKASA akan mengamuk sakan.

 “Majoriti Penagih dadah adalah Orang-Orang Melayu.” Kenyataan ini perlu diterima dengan redha walaupun ia amat bisa berbisa. Ini kerana, kenyataan ini menepati realiti. 

Mesej dari dua kenyataan di atas amatlah mudah, iaitu, kita perlu teliti dalam mengatur kata dan menyusun bicara. 

Tapi malangnya wartawan yang mandul akal dari akhbar tabloid Kosmo tidak teliti dalam isu ini. Perkataan Kelantan tidak perlu disensasikan. Sebab kejadian sebegini boleh berlaku di mana-mana sahaja tanpa megira lokasi, negeri mahupun bangsa serta agama. 


Negeri Si Bekas Suami/Penjenayah tidak perlu disensasikan.
Ini kerana perbuatan jenayahnya yang perlu difokuskan,
dan hukuman yang diterima olehnya pula perlu dijadikan pengajaran.

Sepatutnya berita tersebut bertajuk Penampar Mahal Bekas Suami, dan bukannya Penampar Mahal Lelaki Kelantan. Ini kerana, fokus utama yang perlu disensasikan ialah hukuman terhadap lelaki yang menzalimi bekas isterinya. Apabila perkataan Penampar Mahal Lelaki Kelantan disensasikan ia seakan-akan mengambarkan aktiviti tampar menampar dan pukul memukul itu adalah hobi atau aktiviti masa lapang para lelaki Kelantan. 

Gila dan memang gila, sebab banyak lagi kes-kes lain yang lebih teruk daripada kes ini seperti kejadian wanita di rogol oleh bekas suami dan kejadian wanita disimbah asid oleh bekas suaminya gara-gara wanita tersebut enggan dirujuk semula oleh bekas suaminya itu. Tapi tidak pula disensasikan negeri kelahiran penjenayah/bekas suami tersebut. Ini yang dikatakan Hairan bin Ajaib dan Bahlul binti Tolol. Wartawan dan editor Kosmo perlu membuka mata dan minda seluas-luasnya.

Kepada wartawan dan editor Kosmo,belajarlah dari apa yang berlaku di negara tetangga kita, Indonesia. Lihatlah bagaimana penerbit dan pengarah filem terkenal Hanung Bramantyo dikecam hebat kerana filemnya berjudul Cinta Tapi Beda telah menghiris hati dan mencalar perasaan etnik Minangkabau. Filem tersebut mengisahkan Diana, seorang gadis Katolik berketurunan Minangkabau yang bercinta dengan Cahyo seorang lelaki Muslim berketurunan Jawa.

Filem ini dikecam hebat bukan semata-mata kerana menghina etnik Minangkabau yang majoritinya beragama islam. Tapi disebabkan ia mensensasikan permasalahan etnik. Malah Hanung Bramantyo dinasihatkan agar hanya memaparkan isu cinta antara dua agama tanpa menyentuh mana-mana etnik.

Kepada Kosmo, harap dapat jadikan ini sebagai satu pengajaran dan janganlah terus terlena dalam dunia tolol dan bahlul. .

Monday, January 14, 2013

Zarina Anjoulie, Ratu Kontroversi Satu Malaysia.


Sejujurnya, saya kurang mengenali dan sekali gus tidak meminati artis ini. Kalau Angelina Jolie tu saya minatlah sebagaimana saya meminati Brad Pitt. 

Dan, saya yakin, agak ramai yang tak mengenalinya.Kehadiran Zarina Anjoulie Lavocah dalam dunia hiburan bolehlah umpama melukut di tepian gantang, masuk tidak menambah dan keluar pula tidak mengurang. Ada atau tiada, tidak member apa-apa kesan. 

Jika nak diharapkan mutu lakonannya, lebih baik tengok wonderpets. Tapi kontorversi yang dicipta olehnya umpama Tsunami yang maha dahsyat. Sebab itu, tidak salah rasanya, andainya kita labelkannya sebagai Ratu Kontroversi Satu Malaysia.

Sesungguhnya agak ramai yang menyampah dengannya, malah, ada segelintir blogger yang melakukan penjenamaan semula terhadap namanya, Zarina Anjoulie Lavocah menjadi Zarina Anjoulie Lalucah. Dan, tak kurang juga yang melabelkannya sebagai artis Simbol Seks. Ini kerana aksi dan bicaranya selalu bersulamkan lucah. Lihat sahaja kata-katanya yang saya paparkan di bawah ini: 

Mulut kata haram.. Tapi sambil tengok gosok2 bebird (kemaluan) kan kan kan ;p x senonoh je,” 

Pernah dahulu dengan penuh rasa bangga Zarina Anjoulie Lavocah mewajar dan mewaraskan aksinya yang mempamerkan payudaranya di dalam majalah FHM Indonesia keluaran Oktober 2011. 

“All I hear frm yesterday is tetek ths tetek that.Apa dosa sial tetek ak kat org..Masing2 ada tetek nk kacau tetek org, Ini adalah kata-kata atau kenyataannya yang penuh ketololan dan kebahlulan apabila tindakannya itu dicemuh oleh orang ramai.

Terbaru, Ratu Kontroversi ini telah ditahan oleh pihak berkuasa setelah didapati dia dan rakannya memiliki dua biji pil eramin 5 bersama Kedua-dua mereka yang juga penuntut kolej swasta didakwa mengikut Seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 12(3) akta sama, dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman maksimum penjara lima tahun atau denda RM100,000 atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan. 

Info Tambahan:
Kita jadikan ini semua sebagai pengajaran dan kita doakan agar Zarina menyedari segala kesilapannya selama ini

Jika ingin tahu lebih lanjut tentangnya lihat sahaja:  

Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM)


Aplikasi Pangkalan Data Murid(APDM) merupakan satu pangkalan data utama bagi data murid. Ia mengambil kira profil murid dan juga penjaga. 

Mulai 1 Januari 2013, Murid-murid tahun 1 dan tingkatan 1 yang telah mendaftar menggunakan edaftar rendah dan edaftar menengah APDM hanya perlu dikemaskini kelas oleh Administrator APDM sekolah. Guru kelas hanya perlu mendaftar murid baru yang tiada dalam senarai. 

Enrolmen dan maklumat murid bagi sesi persekolahan 2013 perlu dikemaskini sebelum 15 Januari 2013 untuk keperluan pentaksiran (SAPS, SPPBS dan pendaftaran UPSR) dan bantuan murid. 

Lebih lanjut, langsung sahaja :APDM 

INFO TAMBAHAN:
Kadang-kadang 'Sakit jiwa' juga untuk memasukkan maklumat pelajar kerana kesesakkan talian. Lihat sahaja pengguna atas talian pada masa sekarang(masa saya sedang melakukan tugasan ini) iaitu  45927 orang.

Monday, January 7, 2013

Bayon Temple: Kuil Berukir Wajah

South Gate Of Angkor Thom.

Ini adalah sambungan dari tajuk lepas, lihat: SINI .

Saya berkesempatan ke Kuil ini ketika berkunjung ke Kemboja pada Mei 2012. 
 


Bayon Temple dibina di tengah-tengah bandar Angkor Thom. Angkor Thom ialah ibu kota kerajaan Angkor. Ia telah di bina oleh Raja Jayavarman VII pada abad 12-13 masihi. 

Four-Faced Statue Of Budha, Bayon Temple

Bayon Temple dikenali sebagai Candi Muka (Temple of Faces)ini kerana terdapat banyak ukiran atau lakaran wajah pada menara-menara di kuil ini. Kuil atau Candi ini dibina pada akhir abad ke-12 atau awal abad ke-13. 

Four-Faced Statue Of Budha, 

Untuk memahami sejarah Bayon Temple, sahabat disyorkan agar merujuk buku berjudul Ancient Angkor yang ditulis oleh Michael Freeman dan Claude Jacques. Buku setebal 239 muka surat ini amat bagus untuk memahamkan kita akan sejarah silam kerajaan Angkor. Segala-galanya tentang sejarah silam Angkor dibicarakan secara mendalam di dalam buku ini. Kisah tentang Bayon Temple pula dimuatkan pada halaman 78 hingga 101.

 
Four-Faced Statue Of Budha,

Claude Jacques adalah seorang sarjana Perancis. Beliau mengkaji dan mendalami sejarah Angkor selama 30 tahun. Beliau juga turut mendiami Kemboja selama Sembilan tahun dan mengajar sejarah bangsa khmer di Jabatan Arkelogi di Phnom Penh Kemboja, dan kemudiannya meneruskan kajiannya mengenai tamadun Khmer. Beliau juga mempunyai kepakaran dalam memahami tulisan Sanskrit, Khmer dan Cham. 

Rakan Seperjalanan kat Bayon Temple.

Di sini, saya ringkaskan sedikit info mengenai Bayon Temple. Ia dibina oleh Raja Jayavarman VII, sekitar abad 12-13 masihi. Berbeza dengan Angkor Wat, Bayon Temple merupakan kuil yang berasaskan agama Budha. Ia memang unik, kerana padanya terdapat menara muka(face-tower) yang diukir pada batu-batu dari gunung. Pada asalnya terdapat 49 buah menara, tapi hari ini hanya terdapat 37 buah menara sahaja yang masih bertahan. Selain simbolik keagamaan, ukiran-ukiran yang terdapat pada Bayon Temple, turut memerihalkan sejarah silam masyarakat Khmer dan aktiviti seharian masyarakatnya. 

Four-Faced Statue Of Budha, Bayon Temple.

Tentang ukiran wajah pula, sekurang-kurangnya terdapat empat atau tiga ukiran wajah pada setiap menara. Pada pusat menara pula, jumlahnya lebih dari itu. Dan, secara keseluruhannya, jumlah ukiran wajah tersebut adalah agak banyak, dianggarkan ratusan jumlahnya.
Four-Faced Statue Of Budha, Bayon Temple.

Wajah siapakah yang diabadikan pada menara-menara di Bayon Temple. Ia menjadi sebuah teka teki, ini memandangkan keseluruhan ukiran wajah itu seakan-akan mengambarkan individu yang sama. Lantas, terdapat sesetengah sarjana yang berpendapat, wajah yang diukir di kuil tersebut ialah wajah pengasasnya, iaitu Raja Jayavarman VII. 


Four-Faced Statue Of Budha, Bayon Temple 



Four-Faced Statue Of Budha, Bayon Temple 


Buku Ancient Angkor

Tajuk Sebelumnya:Taman Mini Indonesia Indah

Thursday, January 3, 2013

Taman Mini Indonesia Indah


Taman Mini Indonesia Indah (TMII) terletak di Jakarta Timur. Saya berpeluang ke sini ketika mengunjungi Jakarta pada tahun 2011. TMII merupakan sebuah kawasan atau taman pelancongan yang bertemakan budaya Indonesia. Sebenarnya, ia persis Taman Mini Malaysia di Melaka dan Sarawak Cultural Village di Kuching. Tapi, disebabkan Indonesia mempunyai kepelbagaian etnik, maka ia kelihatan sangat menarik, terutamanya jika ingin menyelami sejarah dan tradisi suku kaum/bangsa atau etnik yang menghuni bumi Indonsia. Umum mengetahui tentang kepelbagaian etnik di Indonesia. Antara yang popular ialah Jawa, Bugis, Banjar, Sunda, Batak, Mandailing, Minangkabau, dan lain-lain lagi. 

Anjungan Sumatera Barat 

TMII dibina pada tahun 1972 dan dirasmikan pada 20 April 1975. Tokoh yang banyak memainkan perananan ke arah tercetusnya idea ini ialah Ibu Tien Soeharto, isteri bekas Presiden Indonesia, Suharto. Berbagai aspek kekayaan alam dan budaya Indonesia hinggalah pemanfaatan teknologi moden diperagakan di kawasan seluas 150 hektar.
Anjungan Sumatera Barat

Kepelbagaian etnik yang ini dipamerkan melalui Anjungan Daerah. Setiap daerah mewakili suku-suku bangsa yang berada di 33 Provinsi Indonesia. Anjungan provinsi ini dibangun di sekitar danau dan dibahagikan kepada enam zon, iaitu Jawa, Sumatera, Kalimantan, Sulawesi, Bali dan Nusa Tenggara, Maluku dan Papua. Selain menampilkan bangunan khas setempat, setiap anjungan juga turut mempamerkan hasil-hasil seni yang mewakili etnik atau suku kaum di Anjungan masing-masing. Semuanya ini dapat memberikan informasi yang lengkap mengenai cara hidup tradisional berbagai suku bangsa di Indonesia
 Anjungan Sumatera Barat 

Disebabkan kesuntukan masa ketika berkunjung ke Jakarta, jadi, saya terpaksa membataskan penerokaan saya di TMII ini. Saya sekadar menghayati Anjungan Sumatera Barat dan Anjungan Riau sahaja, manakala lokasi-lokasi lain hanya sepintas lalu. Atas sebab  ini juga, gambar-gambar yang saya paparkan adalah sekitar Anjungan Sumatera Barat dan Anjungan Riau sahaja. 

Umum Mengetahui, Sumatera Barat dihuni oleh majoriti etnik Minangkabau dan rekabentuk rumah Minangkabau turut mempengaruhi seni bina etnik Minangkabau di Negeri Sembilan.Manakala rumah-rumah penduduk Riau, kelihatannya persis rumah masyarakat Melayu di Semenanjung.
Anjungan Sumatera Barat

Anjungan Sumatera Barat- Bersama sahabat(Aku: kanan)


Anjungan Sumatera Barat

Anjungan Sumatera Barat- Rumah Gadang. 

Anjungan Riau 


Anjungan Riau.Gurindam Dua Belas, 
Karya Pujangga Melayu Raja Ali Haji. 

Raja Ali Haji,Jika dibelek kembali helaian sejarah, pasti sahaja kita akan teringatkan nama tokoh ini. Beliau adalah pembesar dan pengarang berketurunan Bugis yang Riau. Suatu masa dahulu Riau berada di dalam kekuasaan Kesultanan Melayu Johor. Penjanjian Inggeris- Belanda pada tahun 1824,telah memisahkan Riau daripada Johor dan sekali gus membolehkan Belanda menguasai Riau dan juga kawasan-kawasan di Selatan Singapura. Kesudahannya kawasan-kawasan ini termasuklah Riau akhirnya telah membentuk Republik Indonesia
Anjungan Riau. 

Info lanjut tentang Taman Mini Indonesia Indah, langsung sahaja merujuk ke Wikipedia