Monday, June 27, 2016

Tips beribadah untuk wanita dalam haid dan nifas di bulan Ramadan.


Sebahagian besar wanita islam yang didatangi haid dan nifas dalam bulan Ramadan merasa tidak gembira dan bimbang kerana kehilangan peluang untuk beramal dan beribadah dalam bulan Ramadan yang penuh barakah dan rahmat. Mereka tida seharusnya berdukacita kerana apa yang mereka alami itu adalah suatu ketetapan Allah ke atas manusia dari kaum Hawa. 

Untuk entry ini saya paparkan beberapa amal ibadah yang boleh dilakukan oleh wanita-wanita yang datang haid dan nifas di bulan Ramadan. Untuk penulisan entry ini saya merujuk kepada penulisan Ustazah Siti Zailah Mohd Yusoff, bekas Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat yang disiarkan dalam ruangan tazkirah Ramadan yang disiarkan dalam akhbar Harakah terbitan 15-18 Ramadan/15-18 Ogos 2011. 

Dalam sebuah hadis Rasulullah S.A.W bersabda bermaksud “ Apabila seseorang hamba sakit atau musafir, maka Allah akan menulis baginya pahala sepertimana ianya beramal ketika sihat dan tidak bermusafir” 

Oleh yang demikian, wanita yang kedatangan haid mempunyai simpanan tetap pahala ibadahnya. Ini merupakan pemberian Allah kepada wanita yang taat melakukan kewajipannya semasa dia sihat, melainkan terhalang dengan kedatangan haid dan nifas. 

Ramai wanita yang datang haid dalam bulan Ramadhan khasnya(dan bulan-bulan yang lain), sering melalaikan diri dari mengingati Allah dan merasai nikmat kerohanian di bulan yang mulia ini. Ini termasuklah dengan menghabiskan masa menonton telivisyen dan sebagainya. 

Sebenarnya terdapat beberapa amalan yang boleh dilakukan oleh wanita yang didatangi haid dan nifas untuk meraih pahala di bulan yang mulia ini. Antaranya ialah : 

1. Membaca Al-Quran tanpa musyaf seperti membaca ayat-ayat Al-Quran yang tertulis di dinding-dinding, di web site dan youtube 

2. Mendengar bacaan al-Quran daripada cakera padat, televisyen, radio dan seumpamanya. 

3. Membaca dan memahami ayat al-Quran dari kitab tafsir 

4. Perbanyakkan berzikir, selawat dan doa-doa sepanjang waktu dan tempat.

5. Mendengar ceramah-ceramah serta tazkirah melalui kaset, CD dan seumpamanya. 

6. Membaca doa selepas mendengar azan setiap waktu 

7. Memberi nasihat kepada ahli keluarga supaya senantiasa mengingati Allah dan berzikir sepanjang hari di bulan Ramadhan. 

8. Meningatkan ahli keluarga supaya menunaikan solat fardhu setiap kali masuk waktu 

9. Mengalakkan ahli keluarga menunaikan solat-solat sunat seperti solat dhuha, tarawih, tahajud dan witir.

Di samping amal ibadah dan zikir, wanita dalam haid dan nifas juga boleh mendapat ganjaran pahala bulan Ramadhan al-Mubrak dengan melaksanakan tugas-tugas harian rumah tangga. Antaranya ialah: 

1. Menyediakan juadah berbuka dan bersahur 

2. Menghulurkan juadah kepada jiran-jiran atau ke surau-surau yang berdekatan 

3. Membangunkan ahli keluarga untuk bersahur 

4. Melibatkan diri dalam aktiviti dakwah dan kegiatan masyarakat pada waktu terluang dalam melkjsanakan amal makruf nahi mungkar. 

Kesimpulannya, setiap wanita yang kedatangan haid dan nifas tidak kehilangan peluang untuk menikmati kelebihan bulan Ramadhan al-Mubark walaupun mereka tidak dapat menunaikan ibadah puasa.

Sunday, June 19, 2016

Sejarah penciptaan meriam buluh.



Sesiapa sahaja yang melalui zaman kanak-kanak di kawasan kampung sekitar tahun 1980-an dan sebelumnya pasti sahaja pernah bermain atau sekurang-kurangnya melihat meriam buluh. Pada bulan puasa terutamanya, meriam buluh akan memecah keheningan malam yang sunyi. Hari ini meriam buluh semakin pupus ditelan zaman. Modenisasi dan urbanisasi telah meminggirkan ia ke arkib kenangan. Mungkin di sesetengah kampung atau tempat, ia masih dimainkan namun ia tidaklah sehebat tahun-tahun 1980-an dan sebelumnya. 

Walaupun saya pernah merasai kenikmatan dan kemeriahan bermain meriam buluh, namun sejujurnya saya tidak pernah mengetahui asal usul atau sejarah kemunculannya. Saya yakin, masih ramai antara kita yang tidak pernah tahu tentang perkara ini. 

Alhamdulillah, dalam akhbar Berita Minggu hari ini, 19.Jun. 2016, terdapat info ringkas mengenai sejarah terciptanya meriam buluh. Jadi untuk entry ini, saya ingin kongsikan info tersebut untuk manfaat bersama. 



Tradisi bermain meriam buluh ini dikatakan bermula sejak ratusan tahun dahulu, iaitu sekitar lebih 140 tahun lampau. 

Pada zaman dahulu, meriam buluh digunakan oleh penduduk untuk menghalau haiwan liar seperti harimau, harimau bintang dan gajah. 

Das tembakan yang kuat terhasil daripada campuran kabait dan air ini mampu menakutkan haiwan liar. Sebelum Aidilfitri, beberapa das tembakan dilepaskan untuk ‘membersihkan’ kawasan dari gangguan haiwan liar. 

Itu adalah fungsi meriam buluh pada peringkat awal. Maklumlah, pada zaman dahulu, kehidupan di kampung sentiasa diancam gangguan binatang liar seperti gajah, harimau dan babi hutan. 

Itu kisah ratusan tahun dahulu, namun ketika saya di alam kanak-kanak pada pertengahan tahun 1980-an bermain meriam buluh tidak lagi untuk menakutkan atau menghalau binatang liar.  Tetapi sekadar untuk memeriahkan malam-malam d bulan Ramadan. 

Pada ketika itu, mercun-mercun agak terhad dan duit juga sangatlah terbatas. Walaupun ia kurang berbahaya, namun kecuaian ketika bermain meriam buluh tetap mengundang malapetaka. 

Tapi, seingat saya, tidak pernah ada rakan –rakan yang tercedera ketika bermain meriam buluh, dan yang pasti golongan yang terputus jari dan terhancur tangan adalah golongan yang terdiri dari species Macgyver( merujuk kepada golongan sangat kreatif), iaitu golongan yang bermain mercun buatan sendiri.

Wednesday, June 15, 2016

PANDUAN MELATIH ANAK-ANAK BERPUASA.


Ini adalah entry ulang siar. Saya pernah menyiarkan entry ini pada bulan Ramadhan tahun lepas,2015. Kini saya paparkan kembali untuk manfaat bersama. 

Kanak-kanak yang belum akil baligh tidak diwajibkan berpuasa. Namun ia perlu diterapkan kepada anak-anak sejak kecil lagi supaya mereka terbiasa dengan puasa. Melentur buluh biarlah dari rebungnya, itu pesan leluhur sejak zaman berzaman. Pesanan itu amat bermakna dalam proses mendidik anak-anak. 

Pesanan ini juga amat selari dengan tuntutan agama, termasuklah dalam urusan ibadat. Ini terbukti melalui sabda Nabi Muhammad S.A.W :

“Suruhlah anak-anak kamu bersolat semasa usia 7 tahun dan pukulah apabila mereka berusia 10 tahun.”( Riwayat Ahmad dan Abu Daud daripada Amir Ibn Al-As)"

Sebagaimana solat, berpuasa juga merupakan ibadat jadi ia perlu diterapkan atau dibiasakan sedari awal lagi. 

Berita Harian : 16. Julai. 2014

Seterusnya untuk entry ini, saya sekadar memaparkan( dengan sedikit perubahan) artikel berjudul Tip Latih Anak Berpuasa yang disiarkan di dalam Majalah Harmoni, edisi 1 September 2010, halaman 75. 

TIPS LATIH ANAK BERPUASA. 

Latih anak daripada kecil. 

Bagaimanapun janganlah dipaksa anak-anak berpuasa. Sebaliknya latih mereka mengikut kemampuan. Lakukan secara perlahan-lahan , misalnya bermula dengan separuh hari, kemudian tambahlah sedikit demi sedikit sehingga mereka mampu berpuasa hingga sebulan. 

Had Masa Berpuasa. 

Dalam pada terangkan kepada mereka bahawa seseorang yang berpuasa tidak boleh makan dan minum dari awal pagi hingga maghrib. Pada peringkat awal mereka mungkin mengadu penat atau lapar, tetapi lama kelamaan , anak-anak boleh menyesuaikan diri dengan keadaan. 

Bagitau mereka tentang Kelebihan Berpuasa. 

Terangkan kepada mereka tentang kelebihan berpuasa, sama ada di dunia dan di akhirat. Berpuasa bukan sekadar menahan diri daripada makan dan minum, tetapi ia juga bertujuan untuk menyedarkan kita tentang nasib fakir miskin yang sering kelaparan dan tidak mampu membeli makanan dan minuman. 

Bagitau anak-anak tentang Larangan Ketika Berpuasa.

Dalam pada itu, beritahu anak-anak secara lembut tentang perbuatan yang dilarang ketika berpuasa. Sekiranya anak-anak tidak berpuasa, nasihatkan dia supaya tidak makan di hadapan orang yang berpuasa. Dalam usia 4 atau 5 tahun, anak-anak sudah faham tentang larangan itu. 

Elakkan Letak Makanan Di Tempat Terbuka.

Jauhi makanan atau minuman di tempat terbuka di rumah seperti di meja makan atau cabinet dapur supaya anak tidak terdorong untuk berbuka lebih awal daripada waktunya. Bagi anak-anak yang berumur tujuh hingga sepuluh tahun, galakan mereka melakukan aktiviti berguna tetapi tidak meletihkan seperti membantu anda melipat kain, membasuh pinggan, membuat kad ucapan dan sebagainya. 

Biarkan Anak-Anak Rehat.

Nasihatkan mereka agar tidak terlalu aktif bermain. Biarkan mereka berehat supaya tidak kepenatan, tetapi jangan sampai berlebihan kerana ia membuatkan anak anda semakin melas, lemah dan kurang bersemangat. 

Wujudkan Suasana Islamik.

Ini termasuklah mengajak mereka menunaikan solat Tarawih sama ada di surau, masjid atau bersama keluarga di rumah. Selain mengerjakan ibadat, mereka juga mendapat kawan baru. Jika mereka ingin melihat telivisyen, dedahkan mereka dengan cerita yang berunsur islam. 

Berbuka Bersama Keluarga. 

Jadikan bulan puasa untuk merapatkan jurang antara keluarga. Luangkan masa untuk pulang awal ke rumah untuk berbuka puasa bersama. 

Hadiah Sebagai Motivasi. 

Sebagai galakan berilah upah atau ganjaran lain sebagai motivasi sekiranya mereka berpuasa. Jangan hukum anak-anak yang enggan berpuasa, sebaliknya nasihatkanlah dengan lemah lembut dan penuh toleransi. 

Semoga tips atau panduan yangdipaparkan ini dapat dimanfaatkan untuk mendidik anak-anak agar mematuhi rukun islam yang ketiga ini. Biasakan mereka dengan ibadat puasa, namun dengan penuh hikmah, mudah-mudahan ia berbekas dan berkesan.

Monday, June 13, 2016

Pembaziran di bulan Ramadan


Ramadan bukan setakat berpuasa, dan tidak hanya sekadar untuk berlapar dan dahaga. Tetapi ia mengandungi seribu erti dan sejuta makna. Antaranya ialah makna kesyukuran dan erti keinsafan. Kesyukuran dan keinsafan yang menjadi titi untuk kita menyemberang dan meriah taqwa. 

Lapar dan dahaga yang seketika cuma, iaitu sekitar 14 jam waktu berpuasa, sepatutnya menginsafkan kita, kerana dalam masa yang sama terdapat jutaan manusia yang berlapar dan dahaga sepanjang masa. Mereka kebuluran dan hidup tersiksa. Mengenang penderitaan mereka, akan menyuntik kesedaran di hati kita dan seterusnya menjadikan kita manusia yang bersyukur dengan limpah kurnia Allah yang melimpah ruah kepada kita. 




Namun, mesej tersembunyi di sebalik ibadah puasa ini gagal kita selongkari lantaran sikap kita yang membazir dan berbelanja tanpa kawalan. Bayangkanlah sebanyak 3,600 tan sisa makanan dibuang begitu sahaja pada hari pertama puasa tahun ini, iaitu pada 6 Jun 2016, sebagaimana yang dilaporkan di dalam akhbar Harian Metro bertarikh 8 Jun 2016. 

Perlu difahami, sisa yang dimaksudkan di sini bukannya merujuk kepada tulang ikan, kulit telur, tulang ayam dan sebagainya, tetapi ia merujuk kepada lebihan makanan yang dibazirkan, malah yang tidak diusik dan apa yang pasti ia masih boleh dimakan. 

Jumlah ini ternyata lebih tinggi berbanding kadar pembaziran ketika Ramadan tahun 2015, iaitu hanya sekitar 1,000 tan makanan di buang oleh rakyat Malaysia setiap hari pada bulan puasa. Peningkatan sebanyak 2,600 tan. 

Jika pada tahun lepas, jumlah makanan yang berlebihan dan dibuang dapat menampung 7 juta orang, maka untuk tahun ini mungkin lebih 21 juta orang dapat ditampung dengan lebihan makanan yang dibuang sewenang-wenangnya itu. Bayangkan jua, jika menggunakan lori berkapasiti 1 tan, sebanyak 3,600 lori diperlukan bagi mengisi sisa-sisa makanan tersebut. Malah, jumlah sisa-sisa makanan tersebut mampu memenuhi Stadium Nasional Bukit Jalil. 

Itu kisah pembaziran pada bulan Ramadan tahun ini. Ternyata ia jauh lebih hebat berbanding pembaziran pada bulan Ramadan tahun lalu


 


Mengikut Pengarah Bahagian Penyelidikan dan Teknologi SW Corp Malaysia, Ir Zainuddin Abdul Samad, hasil penyelidikan mendapati terdapat penambahan antara 15 hingga 20 peratus sisa makanan sepanjang Ramadan berbanding hari-hari biasa. 

Dalam masa yang sama Mufti Pahang,Datuk Seri Abdul Rahman Othman menyarankan agar peniaga makanan dan pengusaha hotel agar mengurusakan lebihan makanan dengan bersedekah kepada fakir miskin, anak yatim, rumah kebajikan atau masjid. Katanya lagi, kebiasaanya penguasaha hotel terpaksa membuang lebihan makanan kerana terikat dengan protokol atau peraturan. 

Menurut Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia(PPIM), Datuk Nadzim Johan mencadangkan agar pihak berkuasa mengambil tindakan sewajarnya terhadap peniaga makanan atau penguasaha hotel yang sengaja membuang lebihan makanan dan tidak menguruskannya dengan sempurna. Terbaru, beliau mencadangkan agar JAKIM menarik balik sijil halal hotel dan restoran yang membazir lebihan makanan. 

Sebenarnya, selain penguasaha hotel dan peniaga makanan, pembaziran juga dilakukan secara individu. Pada bulan puasa yang panas dan kontang, ramai antara kita yang dipukau oleh pelbagai juadah terutamanya di Bazar Ramadan. Beraneka makanan, lauk pauk, kuih muih dan minuman yang dibeli dengan jumlah yang banyak dan melampaui keperluan. Akhirnya sesudah berbuka, makanan dan minuman tadi akhirnya terpaksa bersemadi di dalam tong sampah.

Mudah-mudahan episod pembaziran ini berjaya dikurangkan meskipun tidak dapat dinoktahkan. Semoga keinsafan dan kesedaran serta kesyukuran dapat menerobos ke dalam diri muslim dan seterusnya menjadi senjata yang ampuh untuk menentang pembaziran. Ingat, Ramadan adalah pesta ibadah dan bukannya pesta makanan.

Friday, June 10, 2016

Tips minum lapan gelas air di bulan Ramadan


Badan kita sebahagian besarnya terdiri daripada air. Dalam kehidupan seharian kita memerlukan air yang mencukupi. 

Berapakah jumlah air yang perlu kita minum dalam sehari?

Sebenarnya lapan gelas air dikatakan sudah mencukupi, meskipun ada yang berpendapat jumlah air yang perlu diminum bergantung kepada berat badan kita, iaitu 1 liter untuk setiap 25 kilogram. 

Meminum air yang mencukupi amatlah penting untuk kesihatan tubuh, terutamanya untuk mengelakkan dehidrasi. Tambahan pula pada bulan Ramadan ini di mana setiap umat islam diwajibkan berpuasa pada siang hari. 

Berikut saya kongsikan tips meminum lapan gelas air pada bulan Ramadan sebagaimana yang dipaparkan laman fan page Kementerian Kesihatan Malaysia. Sama-samalah kita mengamalkannya.

  1. Segelas selepas bangun untuk bersahur 
  2. Segelas selepas bersahur 
  3. Segelas selepas azan maghri 
  4. Segelas selepas sembahyang mahgrib 
  5. Segelas selepas makan 
  6. Segelas selepas solat Isyak 
  7. Segelas selepas solat terawih 
  8. Segelas sebelum tidur

Thursday, June 2, 2016

PENJAGAAN DIABETES PADA BULAN RAMADAN.


Puasa merupakan Rukun Islam yang wajib dilaksanakan pada Bulan Ramadan. Di Malaysia, tempoh berpuasa lazimnya antara 12 hingga 14 jam. 

Walaupun umat islam diwajibkan berpuasa, namun terdapat kelonggaran terhadap golongan tertentu. Ini kerana islam bukanlah agama yang membebankan penganutnya, malah islam itu mudah, indah dan sentiasa sesuai untuk semua golongan. Islam adalah agama yang membawa rahmat kepada sekalian alam, termasuklah rahmat ke atas orang yang sakit serta uzur. 


Mengenai penghidap kencing manis atau diabetes, terdapat sesetengah keadaan/situasi di mana pesakit tidak digalakkan berpuasa sebagaimana yang disarankan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia, namun bagi yang dibenarkan atau mampu berpuasa puasa pula mereka perlulah mengikuti beberapa panduan berikut. 


Pemakanan. 

Mengamalkan pemakanan yang sihat dan seimbang. Pesakit diabetes perlulah mengurangkan makanan yang berlemak tinggi. Ini sebagai langkah untuk mengurangkan paras gula dalam darah. 

Digalakkan mengambil makanan yang mengandungi Kharbohidrat kompleks seperti nasi, roti, gandum dan kacang ketika bersahur. 

Selain itu pesakit juga digalakkan agar melewatkan waktu bersahur. Manakala kharbohidrat ringkas seperti susu, jus buah-buahan adalah lebih sesuai diambil ketika berbuka. Namun, pastikan meminum air yang mencukupi. 




Senaman Ringan. 

Pesakit diabetes digalakkan agar meneruskan aktiviti fizikal seperti biasa. Namun aktiviti fizikal yang berlebihan tidak digalakkan terutamanya beberapa jam sebelum berbuka puasa untuk mengelakkan dehidrasi dan hipoglisemia. 

Selain itu, amalan menunaikan solat tarawih juga amat digalakkan dan ia adalah satu senaman ringan selepas berbuka puasa 




Pengubahsuaian insulin. 

Pesakit diabetes yang ingin berpuasa hendaklah mendapatkan nasihat dan kebenaran doktor mengenai pengubahsian dos serta waktu pengambilan ubat. Perlu difahami doktor memulakan pesakit dengan insulin bertujuan mengawal paras gula dengan lebih berkesan. 

Disebabkan kesan yang lebih efektif, insulin juga mempunyai potensi yang lebih tinggi menyebabkan berlakunya hipoglisemia. Justeru, dos insulin perlu diubah suai sepanjang bulan Ramadan bagi memastikan paras gula sentiasa terkawal dan hipoglisemia dapat dielakkan. 





Pemantauan paras gula.


Pesakit diabetes perlulah mengambil berat paras gula dalam darah. Pemeriksaan boleh dilakukan sendiri di rumah. 

Waktu melakukan ujian paras gula adalah seperti berikut. 
  
  • Sebelum sahur dan berbuka puasa ( sasaran paras gula ialah :< 4.4 -6.1 mmoI/L) 
  • 2 jam selepas bersahur dan berbuka puasa ( sasaran paras gula : < 4.4 – 8.0 mmoI/L) 


Berbuka serta merta jika mengalami Hipoglisemia

Berbuka puasa serta-merta. Antara masalah yang sering dialami oleh pesakit diabetes ialah hipoglisemia atau kurang gula dalam darah terutamanya bagi pesakit yang menerima rawatan insulin. 

Hipoglisemia adalah satu keadaan di mana paras gula dalam darah lebih rendah daripada paras normal atau kurang daripada 3.8mmoI/L. 

Antara cirri-ciri hipoglisemia ialah pesakit akan rasa pening, berpeluh dingin, berasa lapar, tubuh menggeletar, beasa keliru, gangguan emosi dan mengantuk. Hipoglesemia yang lebih serius boleh menyebabkan koma dan kematian. 


Rujukan : 
  • Pamplet terbitan Bahagian Perkhidmatan Farmasi Kementerian Kesihatan Malaysia berjudul Penjagaan Diabetes Pada Bulan Ramadan
  • Artikel betajuk Pesakit Diabetes Perlu Awasi Paras Gula Ketika Puasa yang disediakan oleh Bahagian Perkhidmatan Farmasi , Kementerian Kesihatan Malaysia yang disiarkan di dalam ahkbar Metro Ahad bertarikh 29.Mei.2016.

Wednesday, June 1, 2016

Jadual waktu imsak dan berbuka puasa bagi Negeri Kelantan bagi Tahun 1437H / 2016M.


Beberapa hari sahaja lagi Ramadhan yang mulia akan tiba. Kepada sesiapa yang belum melaksanakan puasa ganti atau Qada puasa yang ditinggalkan pada tahun lepas, eloklah segera melaksanakannya. Di sini saya ingin berkongsi jadual waktu imsak dan berbuka puasa bagi Negeri Kelantan bagi tahun 1437H/2016M. Ia meliputi kawasan di Zon 1 dan Zon 2. 

 Zon 1 merangkumi sebahagian besar daerah dan jajahan di Kelantan, manakala Zon 2 pula merangkumi Jajahan Jeli, Gua Musang (Daerah Galas dan Bertam) dan Jajahan Kecil Lojing. 

Walaupun begitu , perlu ditegaskan di sini, imsak bukanlah lampu merah daripada makan dan minum serta perkara-perkara lain yang membatalkan puasa. Ini kerana waktu berpuasa bermula apabila tibanya azan Subuh. Lebih tepat lagi waktu imsak hanyalah waktu beringat-ingat dan bersedia untuk ke surau atau masjid untuk menunaikan solat berjemaah.